(Kontro)wersje wielowymiarowości współczesnej edukacji
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kędzierska, Barbara
Jakubaszek, Wanda
Topa, Danuta
Majerek, Bożena
Łukasik, Joanna Małgorzata
Solecki, Roman
Rybska-Klapa, Jolanta
Bem-Bełzowska, Małgorzata
Wyżga, Olga
Pająk-Ważna, Ewa
Pabis, Katarzyna
Redaktor:
Jakubaszek, Wanda
Topa, Danuta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-728-3
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Monografia finansowana z funduszy Dziekana Wydziału Pedagogicznego oraz Instytutu Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.Streszczenie
Edukacyjny rozwój człowieka warunkowany jest od zawsze postępem cywilizacyjnym społeczeństw. To postęp wytycza
kierunek całokształtu przemian życia i zachowań kulturowych. Człowiek uczy się permanentnie, korzystając z wiedzy
innych na drodze poznania bezpośredniego bądź pośredniego. Każde z nich determinuje rozwój poznawczy człowieka
określając jego status quo. Warto zatem podjąć szerszy dyskurs nad wieloaspektowością edukacji, jej złożonością
oraz rolą w przygotowaniu młodego człowieka do aktywnego i kreatywnego funkcjonowania w otaczającej rzeczywistości.
Służyć temu może przyjęta w założeniach redakcyjnych konstrukcja tej monografii. Składające się na nią artykuły
odzwierciedlają różnorodne problemy i zjawiska, które mają związek z przemianami zachodzącymi w obszarach
wielowymiarowości współczesnej edukacji, w dylematach szkoły i kształcenia akademickiego oraz międzykulturowości
edukacyjnej.
Przegląd treści artykułów ma skłonić szerokie grono odbiorców - nauczycieli akademickich, nauczycieli i dyrektorów
szkół, środowiska edukacyjne, a także studentów pedagogiki i studiów nauczycielskich do własnej refleksji nad
praktyką edukacyjną. Mamy nadzieję, że lektura sprowokuje Czytelnika do głębszego namysłu nad humanum, które
stanowi odzwierciedlenie kondycji systemu edukacji. The educational development of a person has always been determined
by the civilizational progress of the societies. It is progress that
indicates the direction of all transformations in life and in cultural
behaviours.
People learn constantly, using the knowledge of others by means of
direct or indirect experience, which in turn determines the cognitive
development of individuals by naming their status quo. It is thus
worth opening a broader discussion on multiaspectuality of education,
its complexity and role in preparing a person to active and creative
functioning in the surrounding reality. The structure of the monograph
(Contro)versions of Multidimensionality of Education, adopted by the
editors, may serve this purpose. The presented articles reflect various
problems and phenomena connected with the changes taking place in
the sphere of multidimensionality of modern education, in school and
university education dilemmas, and in educational multiculturality.
The content of the articles is designed to encourage the wide audience
- academic teachers, school teachers and headmasters, educational
circles and pedagogy students as well as all future teachers - to
individual reflection on educational practice. We do hope that Readers
will be provoked to a deeper insight into the humanum, which reflects
the condition of the system of education.