dc.description.abstract | Rozpropagowana przez Aleksandra Hulka idea integracji
szkolnej zakłada pełne i jak najwcześniejsze uczestnictwo dziecka
niepełnosprawnego w życiu społecznym przy zachowaniu
maksymalnej niezależności osobistej. Istotą integracyjnego systemu
kształcenia jest troska o godność dziecka niepełnosprawnego,
wykorzystanie w procesie dydaktycznym jego mocnych
stron i umożliwienie mu osiągnięcia sukcesu.
Uwarunkowania prawne teoretycznie gwarantują osobom
niepełnosprawnym dostępność do wszystkich form kształcenia.
Ponaddwudziestoletnie doświadczenia edukacji integracyjnej
w Polsce wskazują na wiele ich mankamentów: organizacyjnych,
merytorycznych i metodycznych, wynikających często
z różnego pojmowania samej idei, a także sposobu i możliwości
jej realizacji.
Autorzy niniejszego opracowania, mając na uwadze rozsądną
integrację, wskazali na wiele antynomii integracyjnych w podejściu
teoretycznym i praktycznym.
Za realizacje założeń integracyjnych w szkole odpowiadają
nauczyciele. Obecność dwóch nauczycieli w klasie wymaga od
nich pełnej gotowości do współpracy, która wyraża się we wzajemnym
poszanowaniu poglądów, postaw, ale także wspólnym
planowaniu, projektowaniu i realizacji działań edukacyjnych.
W dostępnej literaturze brakuje wypracowanych koncepcji
takiej współpracy. W opublikowanych materiałach dominują
opinie o niższej i podrzędnej pozycji pedagoga specjalnego
w stosunku do nauczyciela przedmiotu, co znacząco utrudnia
ich współpracę. Zdefiniowanie uwarunkowań decydujących
o jakości współpracy dwóch nauczycieli w klasie integracyjnej
jest szczególnie cenne w przedstawionym opracowaniu.
O efektywności edukacji integracyjnej decyduje wiele czynników:
społecznych, organizacyjnych i technicznych. Pracujący
w klasie integracyjnej nauczyciel powinien mieć pełną świadomość
ich znaczenia dla poszanowania godności dziecka niepełnosprawnego.
Autorzy, mając na względzie różne rodzaje
niepełnosprawności integrowanych osób, przedstawili te czynniki
z kilku perspektyw w nadziei, że przedstawione i opisane
rozwiązania praktyczne staną się źródłem inspiracji do poszukiwania
i formułowania modelowych rozwiązań edukacyjnych
w oddziałach integracyjnych. | pl_PL |