Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGajdzica, Zenonpl_PL
dc.contributor.authorGregušová, Hedvigapl_PL
dc.contributor.authorGajdošíková, Adrianapl_PL
dc.contributor.authorRamik-Mażewska, Irenapl_PL
dc.contributor.authorSkałbania, Barbarapl_PL
dc.contributor.authorFicek, Romanpl_PL
dc.contributor.authorOleńska-Pawlak, Teresapl_PL
dc.contributor.authorBombińska-Domżał, Annapl_PL
dc.contributor.authorCzaja-Chudyba, Iwonapl_PL
dc.contributor.authorBobeł, Bożenapl_PL
dc.contributor.authorWyczesany, Janinapl_PL
dc.contributor.authorKlaczak, Marzenapl_PL
dc.contributor.authorZielińska, Jolantapl_PL
dc.contributor.authorBuczek, Agnieszkapl_PL
dc.contributor.authorOrzeł-Żukowska, Agatapl_PL
dc.contributor.editorKlaczak, Marzenapl_PL
dc.date.accessioned2017-09-12T11:03:31Z
dc.date.available2017-09-12T11:03:31Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.isbn978-83-7271-622-4
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1956
dc.description.abstractRozpropagowana przez Aleksandra Hulka idea integracji szkolnej zakłada pełne i jak najwcześniejsze uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu społecznym przy zachowaniu maksymalnej niezależności osobistej. Istotą integracyjnego systemu kształcenia jest troska o godność dziecka niepełnosprawnego, wykorzystanie w procesie dydaktycznym jego mocnych stron i umożliwienie mu osiągnięcia sukcesu. Uwarunkowania prawne teoretycznie gwarantują osobom niepełnosprawnym dostępność do wszystkich form kształcenia. Ponaddwudziestoletnie doświadczenia edukacji integracyjnej w Polsce wskazują na wiele ich mankamentów: organizacyjnych, merytorycznych i metodycznych, wynikających często z różnego pojmowania samej idei, a także sposobu i możliwości jej realizacji. Autorzy niniejszego opracowania, mając na uwadze rozsądną integrację, wskazali na wiele antynomii integracyjnych w podejściu teoretycznym i praktycznym. Za realizacje założeń integracyjnych w szkole odpowiadają nauczyciele. Obecność dwóch nauczycieli w klasie wymaga od nich pełnej gotowości do współpracy, która wyraża się we wzajemnym poszanowaniu poglądów, postaw, ale także wspólnym planowaniu, projektowaniu i realizacji działań edukacyjnych. W dostępnej literaturze brakuje wypracowanych koncepcji takiej współpracy. W opublikowanych materiałach dominują opinie o niższej i podrzędnej pozycji pedagoga specjalnego w stosunku do nauczyciela przedmiotu, co znacząco utrudnia ich współpracę. Zdefiniowanie uwarunkowań decydujących o jakości współpracy dwóch nauczycieli w klasie integracyjnej jest szczególnie cenne w przedstawionym opracowaniu. O efektywności edukacji integracyjnej decyduje wiele czynników: społecznych, organizacyjnych i technicznych. Pracujący w klasie integracyjnej nauczyciel powinien mieć pełną świadomość ich znaczenia dla poszanowania godności dziecka niepełnosprawnego. Autorzy, mając na względzie różne rodzaje niepełnosprawności integrowanych osób, przedstawili te czynniki z kilku perspektyw w nadziei, że przedstawione i opisane rozwiązania praktyczne staną się źródłem inspiracji do poszukiwania i formułowania modelowych rozwiązań edukacyjnych w oddziałach integracyjnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 571pl_PL
dc.titleIntegracja edukacyjna : oczekiwania i rzeczywistośćpl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord