dc.description.abstract | Wychowanie estetyczne odgrywa niezwykle istotną rolę w kształtowaniu
się osobowości człowieka. Wpływa na nasze postawy, wartościowania
moralne, zdolność do przeżywania, do działania i tworzenia,
a także do funkcjonowania w społeczeństwie. Kształci ono naszą wrażliwość
na wartości sztuki i kultury, rozwija wyobraźnię i postawę twórczą.
Wiedza o świecie zawarta w dziełach sztuki odsłania się odbiorcy
za pośrednictwem symboli, znaków, układów i form, będących nośnikiem
uniwersalnych informacji pobudzających do myślenia i dostrzegania
otaczającego piękna. Wychowanie estetyczne uczy korzystania ze
sztuki w celu zmiany sposobu myślenia i wartościowania, rozbudzania
zainteresowań, wzbogacania wiedzy o świecie i życiu, wzmaga aktywizację
sił duchowych, afirmuje humanizację życia.
Problematyka wychowania estetycznego jako zadania edukacyjnego
pojawia się coraz częściej w dyskusji nad przyszłością edukacji humanistycznej
skierowanej na wszechstronny rozwój człowieka, a szczególnie
na jego możliwości w dziedzinie myślenia twórczego.
Autorzy w pracach związanych z wychowaniem estetycznym dziecka
zwracają uwagę na potrzebę jego kontaktu ze sztuką i ekspresję
własną. Istnieje również wiele propozycji teoretycznych i praktycznych
wykorzystujących elementy działań artystycznych lub dzieła sztuki jako
ilustracje różnorodnych problemów. Rzadko jednak te propozycje odnoszą
się do dzieci w klasach młodszych. Programy szkolne wydają się
nie wykorzystywać możliwości zarówno poznawczych, emocjonalnych,
jak i ekspresyjnych dzieci w tym okresie. Wprawdzie podkreśla
się potrzebę naturalnego rozwoju ekspresji twórczej dziecka, jednakże
w propozycjach dydaktycznych brakuje umiejętnie zaprojektowanych
stymulacji poznawczych czy działaniowych, stawiających prawdziwe
wyzwania.
Pierwsze trzy lata edukacji szkolnej są czasem, w którym możliwe
wydaje się stworzenie podstaw poznania i zrozumienia zjawisk artystycznych
od prehistorii do współczesności. Dzieci w tym okresie cechuje
naturalna skłonność do stawiania pytań o przyczyny i skutki zjawisk,
przez co tworzy się ich spójny estetycznie obraz rzeczywistości. Cenne
wydaje się wykorzystanie tego okresu, również dlatego, że dzieci podchodzą
bardzo emocjonalnie do poznawania rzeczywistości, która je
zaciekawia i inspiruje.
System kształcenia ulega ciągłym przekształceniom w poszukiwaniu
najlepszych rozwiązań przez modyfikowanie celów i metod nauczania.
Program „Spotkania ze sztuką" jest propozycją opartą na wielkim
bogactwie przeżyć gromadzonych przez wieki pod postacią dzieł tworzonych
przez artystów. Ważne jest, by dziecko podążało za uczuciami,
które wywołuje u niego sztuka. Warto do niej sięgać, warto poszerzać
swoją wiedzę i wzbogacać wrażliwość. Dlatego bardzo zachęcam do
jak najczęstszych i świadomych spotkań ze sztuką. | pl_PL |