Wydział Nauk Humanistycznych (WF): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 21-40 z 1009
-
Polite as you can be. Teaching to be polite in english as a lingua franca
(2011)Grzeczność w języku obcym, a zwłaszcza w języku używanym do celów komunikacji międzynarodowej, wymaga nie tylko opanowania odpowiednich środków językowych, ale również modyfikacji kulturowo uwarunkowanych wzorców zachowania. ... -
Dictionaries and contemporary university students of english
(2011)Słowniki były od zawsze jednym z podstawowych narzędzi używanych przez praktycznie wszystkich studentów na wydziałach filologii angielskiej. Tradycyjnie ‘słownik’ kojarzy się z opasłą książką zawierającą listę słów ... -
Investigating washback effect in the context of planning reading comprehension tasks
(2011)Washback to wpływ, jaki wywierają testy pisane przez uczniów na kształt kursu językowego. Literatura przedmiotu przedstawia głównie jego negatywny wpływ na nauczanie oraz uczenie się języków obcych, ponieważ uczniowie ... -
Foreign language learning in the globalising world: attitudes, motivation, learner identity
(2011)Jedną z konsekwencji globalizacji jest uzyskanie przez język angielski statusu języka międzynarodowego. Fakt ten pociąga za sobą wiele konsekwencji dotyczących wyboru i motywacji do nauki tego, jak i innych języków obcych ... -
Znaczenie kategoryzacji dla rozwoju mowy dziecka
(2016)Categorization is one of the most important cognitive processes. Several studies indicate that the ability to categorize impacts all subsystems of language. Language mistakes that children make indicate the importance ... -
Językowe wartościowanie leksemu „prawda” za pomocą wyrażeń metaforycznych w wybranych homiliach i przemówieniach Jana Pawła II
(2016)The purpose of this paper is to discuss how the lexeme ‘truth’ is responsible for expressing ethical values when it is used within metaphorical phrases in the homilies of Pope John Paul II during his pilgrimages to Poland. ... -
Wartości i wartościowanie w języku dzieci – dobro i zło
(2016)This article shows the linguistic view of an angel and the devil created by words of children (10–12 years old). The child's vision of an angel and the devil is affected by stereotypical perceptions, deeply rooted in our ... -
Narracja pierwszoosobowa w Pamiętniku Piotra Wysockiego (1830)
(2016)Currently there are many aspects of description of the speech genre (especially within the area of the main narrative elements). One of the approaches is the analysis of the distinctive features of the genre (in the case ... -
Dyskurs edukacyjny jako „trzecia robota rozumu”
(2016)The teaching character of educational discourse as ‘the third work of reason’ means such transferring and transforming specialized discourses to transfer knowledge to less educated receivers. Such rules of producing ... -
PAN – losy wyrazu
(2016)The word pan which was attested already in Latin texts in the second half of the 13th century and which was borrowed by neighbouring languages as a title and an adressative form shared the history of the Polish people ... -
Niemówienie i niemowność – treść i zakres pojęć
(2017)The article contains the lexical and semantical analysis of the terms mutism and muteness. It tries to define them from the point of view of modern linguistics and takes into consideration their speech therapy background ... -
Od „umiejętności” do „kompetencji” w szkolnej dydaktyce polonistycznej
(2017)The following article is about how the European context of education has changed the polish education, especially the language used to explain the process of teaching polish language as a native language. In polish ... -
Edukacyjna teoria języka jako doświadczenie uczenia się wybranych elementów leksykalnych w szkole
(2017)The article presents the educational approach to the theory of language from the perspective of educational linguistics. It describes the experience of learning and acquiring the vocabulary from the social-moral field. ... -
Postmodernistyczne gry Iwana Wyrypajewa
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2022)Iwan Wyrypajew, jeden z najwybitniejszych przedstawicieli współczesnej dramaturgii rosyjskiej, to artysta wszechstronny. Choć sam często powtarza, że jest przede wszystkim dramatopisarzem, z powodzeniem realizuje się ... -
O niektórych terminach z dziedziny sportu
(2011)The paper deals with sports terminology. The choice of terms demonstrates that a significant part of vocabulary in this field has been borrowed, almost entirely from English. This fact is connected with the European ... -
Świadomość językowa i metajęzykowa a kompetencja lingwodydaktyczna
(2011)The paper refers to the problem of awareness and various relationships between awareness and language as well as education. Analyzing the process of language acquisition and education, educational linguistics introduces ... -
„Rodzime” czy „obce” w aspekcie proprialnym – kilka refleksji
(2011)The article considers the problem of the opposition “native”—“foreign” in relation to the proprial language sphere, in particular to names. As it turns out, this opposition in the consciousness of the modern user of ... -
Model lingworealioznawczy i kulturowy w tekstach Elżbiety Drużbackiej (na przykładzie leksemu chleb)
(2011)The paper presents linguistic and reality describing model of description of language with an example of the word chleb (bread) in Elżbieta Drużbacka’s works. The linguistic and reality describing model includes both ... -
Czasowniki kompetencji (umiejętności) umiem, potrafię w wypowiedziach dzieci w wieku przedszkolnym
(2011)The paper deals with verbs umiem, potrafię (can, be able to), which belong to mental predicates, defined as competence predicates. The analysis of children’s utterances containing those verbs has revealed that kindergarten ... -
Wykorzystanie wierszy Jana Brzechwy w logoterapii
(2011)Using as an example the poems of Jan Brzechwa, the author of the paper presents how a text in verse form may be used effectively to treat children with speech and language disorders. If used in a consistent way, it affects ...