Efektywność problemowego nauczania i uczenia się biologii człowieka i zachowania zdrowia
View/ Open
Author:
Bobrzyńska, Eleonora
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-504-3
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
biologiaprzyroda
nauczanie biologii
nauczanie przyrody
nauczyciele biologii i przyrody
nauczanie problemowe
Date: 2008
Metadata
Show full item recordAbstract
W pracy starano się ukazać wielorakie znaczenie nauczania i uczenia się problemowego biologii człowieka i
zachowania zdrowia. Realizując temat pracy zbadano, w jakim stopniu nauczyciele biologii i przyrody wykorzystują
założenia problemowego nauczania i uczenia się. Dążono również do wzbogacenia teorii nauczania i uczenia się
problemowego.
W części teoretycznej dokonano krytycznego przeglądu głównych założeń teorii problemowego nauczania i uczenia się w
świetle dydaktyki ogólnej, pedagogiki i psychologii. Dostrzeżono brak jednolitych poglądów co do znaczenia
podstawowych pojęć związanych z nauczaniem i uczeniem się problemowym oraz ich klasyfikacją. Przedstawiono model
organizacyjny problemowego nauczania i uczenia się, scharakteryzowano etapy lekcji problemowej. Opracowano sposoby
wytwarzania sytuacji problemowej w nauczaniu biologii oraz sposoby wdrażania uczniów do problemowego uczenia się.
Dalsza część pracy poświęcona jest badaniom empirycznym, które przeprowadzono w latach 1980-2002. Obejmowały one
badania wstępne (1980-1982) i badania właściwe. Badania te prowadzono w czterech seriach (etapach). Etapy I—III
przeprowadzono przed reformą szkolną i dotyczyły one przedmiotu biologia w szkole podstawowej. Badania IV etapu
przeprowadzono po reformie szkolnej i dotyczyły przedmiotu przyroda.
Badania eksperymentalne i obserwacyjne wykazały, że systematyczne stosowanie na lekcjach biologii i przyrody
problemowego nauczania i uczenia się przyczyniło się do wzrostu u uczniów: wiadomości (ich zapamiętania i
rozumienia) oraz umiejętności przeprowadzania operacji myślowych i działań praktycznych.
Również wyniki badań testowych wykazały wyższą skuteczność nauczania w klasach eksperymentalnych (E) w porównaniu z
klasami kontrolnymi (K).
Wyniki badań potwierdziły słuszność hipotez badawczych oraz umożliwiły prześledzenie organizacji procesu
dydaktycznego na przestrzeni 20 lat w szkolnictwie polskim, a w szczególności obserwację procesu ewolucji nauczania
i uczenia się problemowego.
Na przestrzeni lat badań zaobserwowano, że uczniowie mieli coraz mniej trudności podczas nauczania i uczenia się
bądź też lepiej sobie z tymi trudnościami radzili. Operacje myślowe u uczniów były rozwijane w coraz większym
stopniu.
Scharakteryzowanie organizacji procesu dydaktycznego na przestrzeni 20 lat umożliwiły również badania ankietowe.
Nauczyciele nie dysponowali dostateczną znajomością założeń problemowego nauczania i uczenia się biologii i
przyrody, dlatego też rzadko stosowali je w procesie dydaktycznym, popełniając przy tym błędy.
Nauczanie i uczenie się problemowe jest jednym z kilku sposobów uczenia się, nie jest jednak i nie może być
sposobem jedynym. Posiada duże wartości i wybitne walory kształcące, tzn. przyczynia się do wzrostu efektów
dydaktycznych. In this paper an attempt is made at showing the diverse significance of problem-focused teaching and learning of
human biology and health care. In the realization of this research subject, it was investigated to what extent
biology and natural science teachers draw from the assumptions of problem-focused teaching and learning. Another
goal was enriching the theory of problem-focused teaching and learning.
The theoretical part contains a critical review of the main assumptions of the theory in the light of general
didactics, pedagogy and psychology. It was noticed that definitions and meanings of basic terms connected with
problem-focused teaching and learning and their classifications are not unanimously accepted. Thus, an organization
model of problem-focused teaching and learning was presented, and the stages of a problem-focused lesson were
characterized. Methods of creating problem-situations in teaching biology and ways of introducing pupils to
problem-focused learning were elaborated.
The further part of the paper is devoted to the research conducted in years 1980-2002. It included preliminary
research (1980-1982) and the research proper. It was conducted in four stages. Stages I to III were conducted
before the educational reform and focused on the subject "biology” in the primary school. The research in stage IV
was conducted after the educational reform and focused on the subject "natural science”.
The experimental and observational research showed that systematic application of problem-focused teaching and
learning in biology and natural science classes contributed to the increase in pupils' knowledge (remembering and
understanding the material), their ability to conduct mental operations and skill in practical activities.
The tests results also showed that the teaching process in experimental groups (E) was more efficient than in
control groups (K).
The research results confirmed the research hypotheses, and enabled observation of didactic process organization in
Polish schools over the period of 20 years; in particular, it was the observation of the evolution of problem-
focused teaching and learning.
Throughout these years it was observed that pupils faced fewer difficulties while learning, or that they dealt with
the difficulties more efficiently. Their cognitive functioning was developing to a gradually greater degree.
Characterizing the didactic process organization over 20 years was also enabled by conducting survey research.
Teachers were not sufficiently familiar with the assumptions of problem-focused teaching and learning, therefore
they rarely employed them in the didactic process, or they did - erroneously.
Problem-focused teaching and learning is one of a number of learning methods, thus it is not, and cannot be, the
only one. Yet it is characterized by great educational values, i.e. it contributes to an increase in the didactic
effects.