Uczeń jako aktor kulturowy : polonistyka szkolna w warunkach płynnej nowoczesności
View/ Open
Author:
Pieniążek, Marek
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-776-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2013
Metadata
Show full item recordAbstract
Autor niniejszej pracy stawia sobie za cel przygotowanie nauczycieli do udanego
i sprawnego wykorzystania możliwości przywrócenia polonistyce szkolnej
wymiaru podmiotowego. Zgromadzony transdyscyplinarny zestaw wiadomości
oraz omówione rozmaite kompetencje interpretacyjne z dziedziny teorii literatury,
teatru, dramatu, antropologii literackiej, regionalizmu i aksjologicznego wymiaru
oceniania mają stanowić podbudowę dla praktykowania w szerokiej skali
ponowoczesnego paradygmatu nauczania języka polskiego.
Proponowane tutaj sposoby nauczania oraz postawy dydaktyczne projektują
sposoby uprawiania polonistycznej edukacji szkolnej w czasach opisywanych jako
ponowoczesność, nowoczesność płynna lub nowoczesność późna3. Odmienność
tej kultury od kultury nowoczesnej nakazuje wyraźnie postawić pytanie, w jaki
sposób polonistyka, wiążąc doraźne potrzeby instrumentalne i społeczne z tradycją,
będąc jednym z najważniejszych instytucjonalnych transmiterów tożsamości
narodowej, może być zarazem „płynnonowoczesna”. W jakim stopniu powinna
zachowywać profil słowiańskiej, centralno-europejskiej wrażliwości oraz jej metafizycznej
wyobraźni i racjonalności, a w jakim stopniu może się swobodnie
otwierać na globalne konteksty i praktyki kulturowe. Wszak to one stawiają przed
narodowym projektem kształcenia języka i humanizmu najtrudniejsze wyzwania.
Niniejsza praca wyrasta z nie nowego przecież przekonania, iż szkolna polonistyka
ma zadania znacznie wykraczające poza wąsko rozumiane specjalizacje
filologiczno-językoznawcze. Nauczyciel umiejętnie łączący kompetencje zdobyte
na kilkudziesięciu przedmiotach kształcenia pedagogicznego, językowego, filologicznego,
kulturowego, socjologicznego, medioznawczego i antropologicznego,
przy odpowiednim metodycznym ukierunkowaniu sprawnie przekształci nauczanie
języka polskiego w praktykowaną w szkole antropologię kulturowo-literacką.
Tak rozumiana działalność nauczyciela będzie się zarazem budować i ugruntowywać
na mającym już setki lat tradycji modelu humanitas. Otworzy to szansę
łączenia starych sposobów uczestnictwa w kulturze ze współczesnymi praktykami
kulturowymi, które dookreślą zainteresowania szkoły w ścisłym związku z coraz
szybciej zmieniającymi się uwarunkowaniami społecznymi. Praktyki kulturowe,
podtrzymujące jakość życia jednostki i społeczności, obok rdzennych wartości
i kanonu symboli, będą istotnym czynnikiem regulującym cele realizowane na
języku polskim. Z ich ogólnego obrazu powinna wynikać aplikowana na lekcjach
poetyka doświadczenia, koncepcja odbioru lektury i zakres gramatyki języka.