Uwarunkowania akceptacji uczniów w klasie integracyjnej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Baraniewicz, Danuta
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-527-2
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
integracja szkolnaklasy integracyjne
dzieci niepełnosprawne
integracja społeczna
klasy szkolne
grupy rówieśnicze
Data: 2009
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
W rozdziale 1 zamieściłam teoretyczne rozważania na temat rozumienia pojęcia integracja w różnych dyscyplinach naukowych, podstawowych celów, założeń i form integracji społecznej oraz kształcenia integracyjnego. W rozdziale 2 przybliżyłam problematykę klasy szkolnej jako grupy społecznej i rówieśniczej. W rozdziale 3 zaprezentowałam zagadnienie akceptacji uczniów w klasie szkolnej oraz jej indywidualne, rodzinne i szkolne uwarunkowania. Rozdział 4 ma charakter metodologiczny, przedstawiłam w nim wybrane do analizy problemy, hipotezy badawcze, zastosowane metody, techniki i narzędzia. W kolejnych trzech rozdziałach (5, 6, 7) przedstawiłam rezultaty badań własnych, dotyczących uwarunkowań akceptacji uczniów w integracyjnej klasie szkolnej. Rozdział 5 zawiera analizę uwarunkowań indywidualnych, rozdział 6 - rodzinnych, rozdział 7 - szkolnych. Każdy z powyższych trzech rozdziałów obejmuje opis uzyskanych wyników oraz próbę ich interpretacji. W rozdziale 8 zawarłam syntezę wyników, w ostatnim zaś 9 rozdziale zamieściłam postulaty do wykorzystania w praktyce pedagogicznej.