Monografie / Rozdziały (WP): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 61-80 z 701
-
Współczesne tendencje w rehabilitacji osób z niepełnosprawnością
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2021)Obecny stan wiedzy, badań i rozwiązań praktycznych w obszarze problematyki związanej z niepełnosprawnością jest jedynie fazą procesu rozwoju tej sfery nauki i praktyki rehabilitacji. Liczne uwarunkowania polityczne, s ... -
„Infans solus” – osobno, choć razem
(2017)The paper describes the problem of social bonds of children: when they need the others so much, and when they are lonely in their own world of fantasies, hopes, dreams and fears. The relations between parents and children ... -
Zabawa jako aktywność ambiwalentna. Osobno, chociaż razem
(2017)The theoretical analyses of fun as a kind of activity that has particular importance in the process of child development, occupied much space in the various scientific disciplines. The multiplicity and diversity of ... -
Klasy łączone: koncepcje pedagogiczne i współczesne rozwiązania organizacyjne w wybranych systemach edukacyjnych
(2017)The paper concerns the issue of combined classes in contemporary educational systems. It presents the historical conditions of this process, based on the concepts of education of Maria Montessori, Jean Piaget and Lev ... -
Kształcenie zintegrowane w klasach łączonych – możliwości, ograniczenia, wyzwania
(2017)Combined classes as a way of organizing the school’s work are present in our reality for many years. According to the statistics, it is known that about 20% of Polish schools is constantly exploiting this form of education. ... -
Diagnoza zaburzeń mowy u dziecka z afazją ruchową w grupie integracyjnej. Studium przypadku
(2017)Speech allows you to communicate needs, provide information, and inform about urging. It allows you to express states, emotions, judgments on the subject. Knowledge of the language development of the child helps him work. ... -
Razem czy osobno, czyli co łączyć, a co rozdzielać w edukacji matematycznej dzieci
(2017)In the article various issues related to learning mathematics are presented. Mathematics has a three-fold nature and all its aspects complement and infiltrate each other. This is why in mathematics education they cannot ... -
Włączanie jednostki w świat kultury przez wybrane środowiska społeczno-wychowawcze (na przykładzie śpiewaków amatorskich zespołów chóralnych)
(2017)The socio-educational environments closest to an individual are family, peer group, school, local environment, place of work, as well as media recognized in a broad sense. Particular environments affect the human by ... -
Przygotowanie studentów kierunków pedagogicznych do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
(2017)The article discusses the theme of working with a pupil with special educational needs. A group of students was subject to studies which aimed to define attitudes, forms and strategies of self-education which are preferred ... -
Profil nauczyciela wczesnej edukacji włączającej
(2017)The article by Anna Szkolak Profile-Inclusive Early Childhood Education Teacher refers to the idea of inclusive education as a right of every pupil to be in school, participate and gain achievements through learning, ... -
Możliwości i ograniczenia edukacji uczniów zdolnych w warunkach szkoły masowej
(2017)Supporting the development of a gifted pupil in conditions of a public school causes a lot of problems and controversies for primary education teachers. It should be planned and realized with reference to wider context ... -
Edukacja mniejszości w Polsce. Sytuacja obecna, cele i wyzwania
(2017)The article relates to the issue of minority education in Poland. It raises the issues related to the education of children belonging to both national and ethnic minorities, as well as issues related to education of ... -
System mannheimski jako forma doboru pedagogicznego – geneza, założenia, aplikacje edukacyjne, współczesność
(2017)The article presents the Mannheim system as a known form of educational selection and an example of alternative education. The first part of the article presents the genesis of the Mannheim system and shows its main ... -
Razem czy osobno? Koedukacja w perspektywie historycznej i współczesnej
(2017)The debate on the pros and cons of coeducation began in the Polish territories during the 1870s. Teachers, feminists, and ordinary left-leaning people were particularly active in advocating for coeducation. The most ... -
Razem czy osobno? Współczesne mity, klisze i szablony edukacyjne
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017) -
Osoby niepełnosprawne w drodze do aktywności zawodowej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Dorosłe życie dla każdego człowieka stanowi wyzwanie. Być dorosłym oznacza „zdobyć mądrość i umiejętności, pozwalające nam otrzymać to, co chcemy, w granicach nakładanych na nas przez rzeczywistość uszczuplonych sił, ...