Definicja językowo-kulturowa w diagnozowaniu wiedzy semantycznej uczniów ze szkół specjalnych
Author:
Michalik, Mirosław
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Rittel, Teodozja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
definicja językowo-kulturowadiagnoza
lingwistyka edukacyjna
language-cultural definition
determination
educational linguistics
Date: 2002
Metadata
Show full item recordDescription:
Akademia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej. Praca doktorska napisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Teodozji Rittel.Abstract
Przedmiotem pracy doktorskiej było ukazanie możliwości zastosowania zaproponowanych przez J. Anusiewicza definicji językowo - kulturowych w lingwoedukacyjnej diagnozie wiedzy semantycznej uczniów ze szkół specjalnych.
Dzięki definicjom językowo - kulturowym nazw żywiołów zostały określone: 1) stopnie opanowania kompetencji językowo - kulturowej uczniów; 2) preferencje badanych dotyczące stosowania prototypowych elementów znaczeniowych; 3) poziomy rozumienia definiowanych pojęć; 4) struktura stosowanych przez uczniów definicji; 5) rodzaje popełnianych błędów.
Poziom kompetencji językowo - kulturowej (z wiedzą semantyczną) uczniów ze szkół specjalnych okazał się znacznie niższy w stosunku do zakładanego stopnia opanowania tejże kompetencji przez uczniów ze szkół masowych. The subject of the doctoral dissertation was a presentation of the possibilities in practical application of the language - cultural definitions in linguistic and educational determination of semantic knowledge among students with learning disabilities.
Based on the language - cultural definitions of environments the following have been established: 1) the level of mastering the language - cultural competence; 2) the preferences concerning the prototypical elements in meaning; 3) the degree of understanding of notions; 4) the structure of definitions the students commonly use; 5) the types of mistakes made by them.
The level of the language - cultural competence (including semantic knowledge) in students with learning disabilities has proved to be considerably lower compared to the expected level of the same competence among students of regular schools.