Postmodernistyczne zachowania konsumenckie na rynku turystycznym w Polsce
View/ Open
Author:
Sala, Krzysztof
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-8084-111-6
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
turystykaPolska
postmodernizm
konsumpcjonizm
Date: 2018
Metadata
Show full item recordAbstract
Cel i zakres niniejszej książki związane są z próbą odpowiedzi na
pytanie: Czy nowe rodzaje turystyki, takie jak couchsurfing, questing
i goundhopping, są przejawem postmodernistycznych zachowań konsumenckich
w Polsce?
Hipoteza główna opierała się na założeniu, że nowe rodzaje turystyki,
takie jak couchsurfing, questing i groundhopping, są charakterystycznym
przejawem postmodernistycznych zachowań konsumenckich
w Polsce. Ich dalszy rozwój jest jednak w dużym stopniu uzależniony od
kilku czynników socjoekonomicznych. Hipotezy cząstkowe są związane
z wynikami badań, jakie przeprowadzono na losowo wybranej grupie
uczestników trzech nowych rodzajów turystyki.
Ze względu na cel i potrzeby książki analizowane dane empiryczne
zgromadzono w roku 2011. W analizie i ocenie różnych zjawisk dotyczących
nowych rodzajów turystyki w Polsce zostały wykorzystane
publikowane i niepublikowane dane statystyczne krajowe i międzynarodowe,
raporty, ekspertyzy, wyniki badań naukowych, wywiadów oraz
własnych badań empirycznych. Możliwość prezentacji danych statystycznych
uwarunkowana była ich dostępnością i cyklem publikacji.
Interdyscyplinarny charakter badanej problematyki wymagał również
przeprowadzenia studiów literaturowych obejmujących takie dziedziny
nauki, jak: turystyka, ekonomia, filozofia, marketing.
Badania własne przeprowadzono za pomocą wywiadu kwestionariuszowego
na próbie 123 turystów, uczestników questingu, couchsurfingu
i groundhoppingu. Dostarczyły one kompleksowych, unikatowych informacji
o uczestnikach nowych rodzajów turystyki, ich oczekiwaniach,
potrzebach i odczuciach.
Do realizacji przyjętych celów, postawionych problemów badawczych
oraz weryfikacji założonych hipotez zastosowano następujące
metody badawcze:
− wywiady kwestionariuszowe na losowo wybranej grupie uczestników
turystyki,
− analizę statystyczną wyników badania,
− analizę krytyczną piśmiennictwa (źródeł).
Wyniki badań poddano analizie, wykorzystując statystykę opisową,
która umożliwiła pogłębioną charakterystykę najważniejszych zjawisk
oraz ocenę ich zróżnicowania.
Struktura i logika treści monografii wynika z przyjętych celów, wskazanych
problemów badawczych oraz postawionych hipotez. Praca składa
się z pięciu rozdziałów.
W rozdziale I scharakteryzowano pojęcie postmodernizmu. Dokonano
prezentacji historycznej pojęcia, przedstawiono rozmaite podejścia
i poglądy różnych autorów na temat postmodernizmu.
W rozdziale II przedstawiono pojęcie konsumpcjonizmu. Dokonano
charakterystyki zagadnienia i opisano jego genezę. Omówiono szczegółowo
sytuację konsumpcjonizmu we współczesności. Ukazano istotę
konsumpcjonizmu i pojęć powiązanych z konsumpcją, jak również tendencje
w rozwoju konsumpcjonizmu.
W rozdziale III zaprezentowano wybrane rodzaje turystyki, które
wpisują się w nurt zachowań postmodernistycznych. Dokonano przeglądu
opinii różnych autorów na temat tendencji rozwoju turystyki.
Dokonano wyczerpującej charakterystyki form i obszarów zachowań
postmodernistycznych w turystyce.
W rozdziale IV charakteryzowano trzy nowe rodzaje turystyki – questing,
couchsurfing i groundhopping. Zaprezentowano ich genezę, rozwój
oraz dokładne zasady uczestnictwa.
Rozdział V ma charakter typowo empiryczny. Ukazano w nim wyniki
badań własnych, które potwierdziły postawione przez autora hipotezy
badawcze.