Aksjologiczne orientacje wychowania
View/ Open
Author:
Adamczyk, Dariusz
Kaleta-Witusiak, Małgorzata
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn:
978-83-8084-615-9
978-83-8084-616-6 (e-ISBN)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2450-7865
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wartościwartości moralne
wychowanie
teorie wartości
koncepcje wartości
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem niniejszej książki jest analiza zagadnienia wartości, zwłaszcza
moralnych, podstaw wartości, a także ukazanie ich w perspektywie
wychowania. Wartości moralne w wychowaniu stanowią główny nurt
podjętej analizy. Odniesieniem podejmowanych w tym nurcie analiz jest
ontologiczno-aksjologiczna koncepcja człowieka jako osoby ludzkiej.
Kontekstem analizowanych aksjologicznych orientacji wychowania
jest zatem aspekt personalistyczny, którego najgłębsze uzasadnienie
znajduje się w doktrynie chrześcijańskiej. Warto podjąć refleksję nad
tymi kwestiami, celem ukazania ich w perspektywie wychowania ukierunkowanego
ku pełni osobowościowego rozwoju człowieka.
Zastosowana metoda analizy i syntezy pozwala na zaprezentowanie
współczesnych osiągnięć naukowych dotyczących aksjologicznych
orientacji wychowania. Ujęcie syntetyczne pozwala na wyprowadzenie
wniosków i podanie sugestii (natury ogólnej) dotyczących wychowania
integralnego, o charakterze personalistycznym, a także wskazanie najbardziej
istotnych jego elementów.
Książka ma charakter interdyscyplinarny, co daje możliwość szerszego
i wieloaspektowego ujęcia podejmowanych zagadnień. Zwrócono
uwagę przede wszystkim na aspekty pedagogiczne, ale też filozoficzne,
teologiczne czy psychologiczne. Te aspekty przewijają się w całości
opracowania.
Monografia zawiera trzy rozdziały. W pierwszym dokonano analizy
podstaw koncepcji wartości. Przedstawione zostały wybrane teorie
wartości, a także uwarunkowania kondycji człowieka. Rozdział drugi
dotyczy personalistycznych konotacji wychowania i jego istotnych
elementów. Ostatni zaś rozdział to analiza koncepcji wychowania agatologicznego
autorstwa Józefa Tischnera.