Bezpieczeństwo w nowych czasach
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Antoń, Paulina
Bereźnicka, Małgorzata
Ciempka, Martyna
Domagała, Paweł Konrad
Kopeć, Rafał
Krzeczek, Monika
Łubiński, Piotr
Ostojski, Jan
Piórecka, Magdalena
Schmidt, Paweł
Sujka, Dominika
Trochowska, Katarzyna
Wywiał, Przemysław
Zychowicz, Patrycja
Żebrowski, Andrzej
Redaktor:
Kwiasowski, Zbigniew
Pabis-Cisowska, Katarzyna
Pietrzyk, Marek
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-030-0
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
bezpieczeństwobezpieczeństwo personalne
bezpieczeństwo narodowe
bezpieczeństwo międzynarodowe
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Na początku trzeciego tysiąclecia możemy zauważyć, że współczesna rzeczywistość
jest niezwykle dynamiczna i złożona, wielu teoretyków dodaje:
nieprzewidywalna, twierdząc, że świat pędzi ku „wielkiej niewiadomej”.
Zmieniająca się sytuacja polityczna, technologiczna, społeczna, ekologiczna,
kulturowa, etniczna i tożsamościowa oraz intensywność tych zmian wymagają
reorientacji myślenia na temat bezpieczeństwa.
W tym obszarze badawczym sytuuje się książka pod tytułem: Bezpieczeństwo
w nowych czasach. Autorami zawartych w niej tekstów są pracownicy
naukowo-dydaktyczni i studenci oraz doktoranci Instytutu Bezpieczeństwa
i Edukacji Obywatelskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, a także
pracownicy naukowo-dydaktyczni innych ośrodków naukowych współpracujących
z Instytutem. Książka została podzielona na dwie części. Część pierwsza,
o charakterze interdyscyplinarnym, zatytułowana Oblicza bezpieczeństwa,
zawiera dziesięć tekstów dotyczących wyników badań prowadzonych w obszarach
bezpieczeństwa międzynarodowego, narodowego, lokalnego i personalnego.
Różnorodność przedstawionych zagadnień ukazuje olbrzymią złożoność
i wielość wyzwań drugiej dekady XXI wieku. Część druga, pod tytułem Rodzina
i szkoła wobec wyzwań współczesności, to cztery teksty prezentujące rezultaty
badań w obszarze bezpieczeństwa personalnego. Skoncentrowane na edukacji
obywatelskiej syntetyczne wyniki badań dotyczą: kultury pedagogicznej
społeczeństwa, agresji i przemocy w środowisku szkolnym, działalności Instytutu
Goethego w Polsce jako przykładu wspierania kształcenia obywatelskiego
i opinii rodzin studenckich z dziećmi na temat bezpieczeństwa w domach studenckich.
Przedstawione problemy bezpieczeństwa rodziny i szkoły w nowych
czasach wskazują na nieznane, często zaskakujące zagrożenia dla młodego
człowieka, który nie zawsze radzi sobie z nieprzewidzianymi kłopotami.
Wyniki przeprowadzonych dotychczas badań wskazują na potrzebę dalszej
diagnozy problemu, która pozwoli na zwiększenie czy wręcz stworzenie standardów
bezpieczeństwa oraz zainspiruje dyskusję o bezpieczeństwie i wpłynie
na poszukiwanie odpowiedzi na pytania o misję i powinności rodzica oraz
nauczyciela w edukacji obywatelskiej XXI wieku.