Kompetencje społeczne gimnazjalistów i ich wychowawcze implikacje
View/ Open
Author:
Zawisza-Masłyk, Ewa
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-676-7
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dorastanieuzdolnienia społeczne u dzieci
uczniowie szkół średnich
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
Książka ta składa się z trzech podstawowych części - teoretycznej, zawierającej
dwa rozdziały, metodologicznej oraz empirycznej, opracowanej na podstawie
własnych badań. Część teoretyczna jest obszerna ze względu na specyfikę
zjawiska, dotąd, jak się wydaje, nie traktowanego z należytą powagą. W części
tej opisano również tę część badań, która ma charakter wprowadzenia w środowiska
badawcze i dotyczy autorytetu nauczyciela oraz kontaktu między uczniami
a pedagogami. Rozbudowano ją o krótki opis teorii E.H. Eriksona, bowiem
stanowi ona swoistą podstawę, punkt wyjścia do rozważań na tematy związane
z okresem dorastania człowieka. Na tej koncepcji oparto również rozważania
dotyczące profilaktyki zachowań ryzykownych, wynikające z silnego, zgodnego
z eriksonowską myślą przekonania, że niezrealizowanie pewnych zadań rozwojowych
jeszcze przed wejściem w wiek adolescencji utrudni młodemu człowiekowi
wejście w następny etap rozwojowy, jakim jest dojrzewanie. Teoria ta
wskazuje więc silnie zarówno na czynniki ryzyka, jak i na czynniki chroniące
przed podejmowaniem przez młodych ludzi zachowań ryzykownych. Część metodologiczna
zawiera opis metod, technik i narzędzi badawczych, odwołuje się
również do podstawowych teorii i założeń, głównie z zakresu psychologii społecznej
i rozwojowej, które pozwalają bliżej zrozumieć problematykę pracy.
Część opisująca przeprowadzone w szkołach badania jest bardzo szczegółowa,
ze względu na wielką ilość informacji, jakie udało się uzyskać dzięki
zastosowanym technikom badawczym i ich rzetelnemu udokumentowaniu.
Informacje te są wielowątkowe, ale posiadają wspólny mianownik - jest nim
rozwój młodego człowieka w wieku adolescencji oraz problemy związane
z dorastaniem w świecie, który dziś nie jawi się jako przyjazny temu okresowi
rozwojowemu.