Monografie / Rozdziały (WP): Recent submissions
Now showing items 501-520 of 707
-
Powstanie i rozwój studiów nauczycielskich przysposobienia obronnego
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1988) -
Dobór młodzieży do studiów w uczelniach kształcących nauczycieli
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1979) -
Pedagogika i psychoanaliza : potrzeba-pragnienie-inny : konteksty epistemologiczne dla pedagogiki w świetle psychoanalitycznej koncepcji Jacques'a Lacana
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2004)Tytuł pracy odzwierciedla trojakie przekonanie autorki, przyświecające jej rozważaniom i nastawieniu badawczemu, dotyczące okoliczności rozstrzygających o jakości myślenia i działania pedagogicznego. Po pierwsze, kluczowe ... -
Szkolnictwo zawodowe Krakowa w latach 1945-1961
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2003)Szkolnictwo zawodowe Krakowa, jako temat badawczy ma swoje uzasadnienie zarówno z punktu widzenia poznawczego, jak i społecznego. Podejmując ten problem chodziło autorowi niejako o dopisanie do bogatych dziejów ... -
Teoria i praktyka przygotowania dzieci do szkoły w warunkach rozwoju polskiego przedszkola : (druga połowa XIX wieku-1918 rok)
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2000)The study shows the level of completed research in theory and practise of shool preparation of children in the church-governed day-nurseries, and also analyses the timeless elements which can be adopted to educational ... -
Spotkania a środowisko : rola teorii spotkania w nauczaniu przedmiotu środowisko społeczno-przyrodnicze
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1993)Ostatnie badania pedagogiczne, między innymi J. Rutkowiak, wykazały, że w pracy edukacyjnej konieczny jest zwrot ku myśleniu filozoficznemu. Stały się one dla mnie inspiracją podjętych badań. Były bardzo interesujące, ... -
Odkrywanie zdolności dziecka : koncepcja wielorakich inteligencji w praktyce przedszkolnej i wczesnoszkolnej
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2005)Praca niniejsza poświęcona jest dzieciom ze starszych grup przedszkolnych i uczęszczającym do klas I-III. Biorąc pod uwagę szczególnie dzieci sześcioletnie, podkreślić należy, że ich pierwsze doświadczenia edukacyjne powinny ... -
Integracja edukacyjna : oczekiwania i rzeczywistość
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2010)Rozpropagowana przez Aleksandra Hulka idea integracji szkolnej zakłada pełne i jak najwcześniejsze uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu społecznym przy zachowaniu maksymalnej niezależności osobistej. Istotą ... -
Jak współpracować z rodzicami uczniów klas początkowych?
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2003)Całość pracy jest efektem moich osobistych doświadczeń nauczycielskich, studiów teoretycznych oraz własnych badań empirycznych. Bardzo zależało mi na tym, by problematykę współpracy nauczycieli i rodziców ukazać w trzech ... -
Kompetencje społeczne gimnazjalistów i ich wychowawcze implikacje
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011)Książka ta składa się z trzech podstawowych części - teoretycznej, zawierającej dwa rozdziały, metodologicznej oraz empirycznej, opracowanej na podstawie własnych badań. Część teoretyczna jest obszerna ze względu na ... -
Szkice o wielokulturowości w kręgu edukacji elementarnej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011)Współczesny świat - poza wieloma innymi zmianami - przyniósł w obszarze pedagogiki baczniejszą refleksję nad zagadnieniem wielokulturowości społeczeństw oraz teoretycznych i praktycznych implikacji tego faktu. Demokratyzacja ... -
W poszukiwaniu drogi : szanse i problemy edukacji w Polsce
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2008)W prezentowanej pracy zamieszczam moje teksty pisane „na gorąco” w reakcji na różne sytuacje i wydarzenia w polskiej oświacie. Powstawały w ciągu ostatnich lat. Były treścią referatów na różnorodnych konferencjach, ... -
Abstrakta w rozwoju języka dzieci i młodzieży
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1991)W ciągu ośmiu lat nauki w szkole podstawowej uczniowie poznają wiele pojęć i terminów. Nie zdajemy sobie jednak sprawy z tego, jak one trwają w języku uczniów, ile z nich się rozprasza i ginie, a ile jest w pełni ... -
Kształtowanie pojęć społeczno-moralnych uczniów klas młodszych
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1991)Zdając sobie sprawę z tego, że kształtowanie pojęć społeczno-moralnych ma wpływ n a całą postawę społeczno- -moralną, wszystkie jej komponenty, w toku własnych badań empirycznych wykorzystano narzędzia zawierające ... -
Kształcenie nauczycieli w Polsce Ludowej (1945-1975) : opracowanie zbiorowe
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1983) -
Analiza czynników patogennych okresu rozwojowego determinujących poziom adaptacji u studentów w oparciu o model probabilistyczny
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1982)The study presented dealt with the adaptation of students to their new environment and situation and was reduced to biopsychosocial conditionings of this process and the symptomatology of its disturbances. Having ... -
Nauczyciele szkół parafialnych Krakowa w XVI wieku
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2007) -
Totalna komunikacja jako podejście wspomagające rozwój zdolności językowych uczniów głuchych
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1996)The study presented shows changes which took place in the field of deaf children education during the second part of the twentieth century. For the most part these changes can be referred to as a different treatment ... -
Pedagogika zabawy w osobowym i profesjonalnym przygotowaniu do zawodu nauczyciela
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006)Książka ta poświęcona jest przypomnieniu, a zarazem reinterpretacji istotnej, acz zapomnianej problematyki zabawy. Starano się wskazać na uniwersalne i rozwojowe walory tego sposobu przebywania w sytuacjach edukacyjnych. Wobec ... -
Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1995)