Monografie / Rozdziały (WP): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 101-120 z 710
-
Początki opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością i jego edukacji
(2017)The approach to children with disabilities has significantly changed over centuries in response to developments in law, religion, social norms, and science. Other key factors were the changing views of European societies ... -
Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością wobec tradycji i innowacji. T. 4.1
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Niniejszy – czwarty tom cyklicznego opracowania: Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością, stanowi kontynuację formuły teoretyczno-empirycznych poszukiwań odpowiedzi na ... -
Humor i śmiech w edukacji
(2016)Celem artykułu jest ukazanie roli i śmiechu w edukacji, poszerzenie wiadomości na ten temat. Omówiono możliwości wykorzystania humoru w nauczaniu i wychowaniu. Przedstawione zostały wyniki badan własnych. W procesie ... -
Rola nauczyciela w realizacji założeń edukacji regionalnej uczniów w młodszym wieku szkolnym
(2016)Współczesna szkoła powraca do realizacji edukacji regionalnej – dziedzictwa kulturowego w regionie, dostrzegając jej istotne znaczenie. W artykule przedstawiono zadania nauczyciela w procesie edukacji regionalnej. ... -
Czynniki wspierające rozwój zdolności uczniów klas I–III z leworęcznością
(2016)Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, jakie czynniki mogą mieć znaczenie w rozwoju zdolności leworęcznych uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Na podstawie literatury wyodrębniono definicje i typologie pojęć: „zdolności” ... -
Strategie czytania ze zrozumieniem w edukacji wczesnoszkolnej
(2016)Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem należy do podstawowych elementów edukacji wczesnoszkolnej. Umiejętność rozumienia czytanych tekstów rozwija się etapowo. Jest to proces długotrwały, złożony i rozwojowy, ... -
Nauka poprzez praktyczne działanie – o metodzie storyline
(2016)Rozdział ten poświęcony jest nowatorskiej metodzie nauczania, jaką jest metoda storyline. Na początku zwrócono uwagę na rys historyczny i założenia filozoficzne. W dalszej części można zapoznać się z opisem podstawowych ... -
„Odczuwam – działam – rozumiem muzykę” w edukacji dziecka
(2016)Metodyka edukacji muzycznej dziecka ma swój specyficzny układ celów szczegółowych osiąganych podczas procesu dydaktycznego. Autorka określa taksonomię celów nauczania/uczenia się jako „odczuwam – działam – rozumiem ... -
Edukacja wczesnoszkolna w dobie cyfryzacji – wartości edukacyjne wybranych programów multimedialnych dla uczniów klas I–III szkoły podstawowej
(2016)Pojawienie się nowoczesnych środków dydaktycznych zaczęło bezpośrednio wpływać na przebieg, formę i charakter zajęć edukacji wczesnoszkolnej. W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące wartości edukacyjnych ... -
Pomyłki, błędy i porażki – niewykorzystany potencjał edukacji, także wczesnoszkolnej
(2016)Każdy z nas myli się, popełnia błędy i doświadcza porażek. W artykule podjęto próbę analizy takich sytuacji w odniesieniu do procesu edukacji. Rozważania skoncentrowano wokół kilku pytań: jaki stosunek do popełniania ... -
Działa(nie) a pozna(nie) w edukacji matematycznej dziecka
(2016)Podstawą kształtowania pojęć matematycznych i uczenia się matematyki są doświadczenia typu logiczno- matematycznego. Doświadczenia te są wprawdzie początkowo efektem działania na przedmiotach, ale nie przedmioty i ich ... -
Technika w realizacji założeń przedmiotu szkolnego „Sachunterricht”
(2016)Treść artykułu dotyczy aktywności poznawczej i działaniowej uczniów w realizacji założeń przedmiotu szkolnego Sachunterricht. W pierwszej części artykułu autor omawia rolę tego przedmiotu w systemie szkolnym Nadrenii ... -
Poznawanie przyrody przez dzieci w młodszym wieku szkolnym
(2016)Podstawą poznawania i przekształcania świata przyrody jest aktywność dziecka realizowana głównie przez odkrywanie, badanie i tworzenie. Czynności badawcze i twórcze, jakie wyłaniają się w kontekście nowych bodźców i ... -
Ocena efektów programu poznania oraz wspierania zdolności dziecka w edukacji wczesnoszkolnej – raport z badań
(2016)Artykuł wprowadza czytelnika w problematykę tradycyjnych i współczesnych sposobów rozumienia, diagnozowania oraz wspierania zdolności, a także związków zdolności z kategoriami twórczości i mądrości. Sposób rozumienia ... -
Ty też potrafisz pomóc – przedszkolak ratownikiem. Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
(2016)W latach 2010–2012 w polskiej szkole miało miejsce ponad 140 tys. wypadków, z czego około 4,5 tys. w przedszkolach (w tym 7 wypadków śmiertelnych). Zobligowani do udzielenia pierwszej pomocy są nauczyciele pracujący w ... -
Grzeczność – nauka ani łatwa, ani mała, czyli o dobrych manierach u przedszkolaków
(2016)Dzieciństwo to optymalny czas na uczenie dzieci grzeczności. Wcześnie wpajane dobre maniery mają szanse utrwalić się w zachowaniach dziecka jako nawyki, a co najważniejsze poprzedzają pojawienie się moralności. Jak uczyć ... -
Poznawanie przeżyć własnych i innych jako cel w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym
(2016)Celem poniższego artykułu jest próba przedstawienia podstawowych zadań edukacyjnych nauczyciela przedszkolnego w zakresie wspierania poznawania przez dzieci w wieku przedszkolnym własnych emocji oraz emocji innych ludzi. ... -
Potencjał różnorodności czy potrzeba uniwersalności: znaczenia nadawane wsparciu w uczeniu się przez nauczycieli przedszkola
(2016)Tekst dotyczy problematyki rozumienia procesu uczenia się przez nauczycieli przedszkola. Zakładając, że celem edukacji przedszkolnej jest wspieranie dzieci w ich rozwoju poszukiwano źródeł, którym przypisywana jest ... -
Technologie informacyjno-komunikacyjne w polityce edukacyjnej unii europejskiej a bezpieczeństwo dziecka w sieci
(2016)Artykuł dotyczy możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych do celów edukacyjnych w kontekście bezpieczeństwa dziecka w sieci. Zaprezentowane zostały kluczowe założenia polityki edukacyjnej Unii ... -
Proces diagnozowania dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się u dzieci 6- i 7-letnich
(2016)Celem artykułu jest zaprezentowanie nowego rozumienia i badania gotowości szkolnej dzieci przekraczających próg szkolny, nazwanego dojrzałością neuropsychologiczną do szkolnego uczenia się dzieci 6- i 7-letnich. W podejściu ...