Search
Now showing items 1-10 of 12
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 153. Studia Paedagogica 3. Rodzina dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni społecznej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014)
W perspektywie systemowej rodzina rozumiana jest jako naturalny system społeczny
charakteryzujący się swoistą dynamiką wewnętrzną. Dynamika życia rodzinnego
jest ściśle osadzona w różnych podsystemach społecznych ...
Transakcyjny wymiar komunikacji. Umiejętność rozmowy u dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi – fundamentalną wartością życia rodziny
(2014)
The perceived quality of life in the family depends on the conscious cooperation between the
people who form it. An indispensible condition of cooperation is proper contact. Conversation
is a tool for coming into contact ...
Uczestnictwo dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przestrzeni architektonicznej a funkcja socjologiczna rodziny
(2014)
The article discusses the problem of relations between the physical, architectural, and
social space in the context of the family and of the development of a child with special
educational needs. It defines the notion ...
Wsparcie rodziny poprzez właściwe przygotowanie szkoły podstawowej ogólnodostępnej na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
(2014)
The article is an introduction to the problem of education of children with a visual disability in the
light of the educational law. It refers to forms of education such as segregationist and integrated
education of ...
Rola pedagoga specjalnego w procesie wspomagania rodziny i dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – rozważania teoretyczne
(2014)
The article presents the problems of contemporary family that brings up a disabled child. It emphasizes
the need for updating tasks that a special education teacher faces in relation to a disabled
child and his or her ...
Edukacja domowa jako alternatywa w kształceniu dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2014)
Every child is obliged by law to fulfill the schooling duty at particular age. However, not
every child can easily find his or her place in the school environment. Children for whom
school adaptation causes considerable ...
Miejsce rodziny w procesie wspomagania rozwoju dziewcząt z zespołem Turnera
(2014)
Diagnosing Turner’s syndrome is currently perceived as a complex therapeutic problem whose
solution requires not only multi-specialist and integrated help of professionals but also engaging
the families of girls who were ...
Tworzenie rodziny wspierającej osierocone dziecko z niepełnosprawnością
(2014)
Adoptive and foster parents of a disabled child have to face various problems that stem from
the previous experiences of a child (his or her rejection and often being a victim of violence or
negligence) on the one hand ...
Wspomaganie rodziny dziecka w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną w rozwoju kompetencji komunikacyjnych
(2014)
Supporting the development of communicative competencies of children with moderate
mental retardation by the family environment is extremely important for the course of the
logopedic therapy. The necessity of continuous ...
Rola i działanie placówek integracyjnych w obliczu oczekiwań rodziców dziecka z niepełnosprawnością
(2014)
Over the last years, the topic of integration of disabled people has gained popularity. The author
of the article suggests looking at the idea of integration in two ways – firstly, as the possibility of
a fuller development ...