Monografie / Rozdziały (WP): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 541-560 z 707
-
Przysposobienie wojskowe w odrodzonej Polsce do roku 1926
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001) -
Nauczyciele przyszłej szkoły
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2000)Nauczyciel lub Pedagog, który w starożytnej Grecji był rozumiany jako „prowadzący chłopców”, pojawił się od momentu powstania szkoły. Od czasów Ateńczyka Isokratesa (436-338 p.n.e.), który prowadził pierwszą regularną ... -
Uwarunkowania postaw : nauczyciele i inne grupy zawodowe wobec integracji szkolnej dzieci niepełnosprawnych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2000)This paper consists of two parts: in part one, theoretical frames of empirical investigations are set forth, and these are then considered in part two. Chapter One deals with a school integration problem. Upon the ... -
Funkcje psychologii w dobie przemian społeczno-kulturowych w Polsce
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1997)Rozważania stanowiące treść tej książki koncentrują się wokół funkcji, jakie winna spełniać psychologia w dobie kultury przełomu, w obliczu przemian społeczno-oświatowych zachodzących aktualnie w naszym kraju. W ciągu ... -
Tematy systemowe w przedszkolu : geneza i założenia, planowanie i przykłady
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1995) -
Kryzys i zmiana : studia nad przemianami edukacyjnymi w Polsce w latach dziewięćdziesiątych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)Przemiany edukacyjne, które dokonały się w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, na pewno nie mogą być jednoznacznie ocenione, gdyż obok wielu niewątpliwych dokonań w oświacie (np. w zakresie tworzenia nowych podstaw prawnych ... -
Obraz samego siebie a zachowanie młodzieży niepełnosprawnej ruchowo
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)Pedagogika współczesna stawia sobie trzy podstawowe pytania: 1. Kim jest człowiek? 2. Kim się staje pod wpływem działania? 3. Kim ma być człowiek? Pytania te odnoszą się do trzech sfer rzeczywistości pedagogicznej, w ... -
Zajęcia pozalekcyjne w reformowanej szkole : oczekiwania a rzeczywistość
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)Współczesna szkoła przestaje być wyłącznie placówką nauczającą, wyposażającą uczniów w wiedzę, a staje się w coraz większym stopniu ośrodkiem wszechstronnego oddziaływania wychowawczego na dzieci i młodzież. Oddziaływania, ... -
Edukacyjne aspekty pracy amatorskich zespołów folklorystycznych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)W dobie globalizacji niezwykle ważne jest zachowanie tożsamości narodowej, której podstawą jest m.in. kultura ludowa. Amatorski ruch artystyczny - w tym folklorystyczny - jest ważnym ogniwem w procesie wielostronnego ... -
Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001)Od wielu lat przedmiotem zainteresowań badawczych Autora jest edukacja ogólnotechniczna uczniów klas I-III szkoły podstawowej. W niniejszej rozprawie, na podstawie swych bogatych doświadczeń, podjął próbę opracowania ... -
Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001)Problem kształtowania postaw proekologicznych uczniów klas I-III wydaje się być coraz bardziej aktualny. Zagadnienia związane z nauczaniem środowiskowym są w coraz szerszym zakresie przedmiotem zainteresowania dydaktyków ... -
Studia i materiały z dziejów przysposobienia wojskowego w Polsce w latach 1918-1926
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2001)W odradzającej się po I wojnie światowej II Rzeczypospolitej władze wojskowe przywiązywały ogromną wagę do tworzenia wyszkolonych rezerw dla armii i popierały zarówno rozwój różnych organizacji paramilitarnych, jak i ... -
Przygotowanie dzieci do szkoły w warunkach rozwijającego się wychowania przedszkolnego na ziemiach polskich : (druga połowa XIX wieku - 1918 rok)
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1999)W części empirycznej ukazałam: 1. Walory zastosowania konkretnej metody diagnozowania dzieci za pomocą „Kwestionariusza pojęć i poglądów” J.W. Dawida, w wersji zmodyfikowanej przez A. Szycównę. 2. Transformację ... -
Kompetencja moralna jako kategoria teoretyczna i badawcza w pedagogice wczesnoszkolnej
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2006)Przedmiotem pracy jest kompetencja moralna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Tym samym może ona okazać się przydatna dla studentów pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz dla nauczycieli uczących na tym szczeblu ... -
Młodzież wobec innych : studium empiryczne na temat nietolerancji społecznej
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2005)Zmieniająca się rzeczywistość społeczno-ustrojowa kraju stwarza konieczność weryfikacji wielu, często podstawowych zjawisk społecznych. Czas transformacji jest także okresem ujawniania się nowych sytuacji i zachowań ... -
Problemat kompetencji muzyczno-pedagogicznych studentów pedagogiki wczesnoszkolnej i nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej w świetle przeprowadzonych badań w latach 1992-1999
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2004) -
Edukacja ekologiczna młodzieży szkół ponadpodstawowych w wybranych rejonach Polski południowo-wschodniej
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2003)Obecnie coraz częściej mówimy o pogarszaniu się środowiska człowieka, toczą się dyskusje i odbywają konferencje związane z losami współczesnego świata, a ekologia jest tematem, który znajduje wielu orędowników. Może to ... -
Uczestnictwo młodzieży akademickiej w kulturze
(Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, 2002)W uczelni pedagogicznej przygotowującej nauczycieli i wychowawców, uczestnictwo w kulturze należy traktować jako jeden z ważnych elementów procesu profesjonalizacji kandydatów do tego zawodu. Tylko bowiem sam nauczyciel ... -
Modelowanie systemowe w pedagogice
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1997) -
System kształcenia pedagogów specjalnych : ciągłość i możliwości zmian
(Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków, 1996)Praca zbiorowa, którą oddajemy do rąk Czytelników, przedstawia problematykę kształcenia pedagogów specjalnych w Polsce. Pokazuje różne rozwiązania w zakresie kształcenia pedagoga specjalnego, ukazuje aktualne potrzeby ...