Now showing items 21-37 of 37

    • Osobowość nauczyciela – wychowawcy w zmiennych i dynamicznych warunkach życia społecznego 

      Kiełb-Garbarczyk, Dorota (2013)
      The problem of teacher´s personality have been discussed by many outstanding pedagogues and psychologists. They mainly focused on those qualities of teacher´s personality which determine efficient influence on the results ...
    • Etyczny wymiar osobowości a moralne zachowania nauczyciela – wychowawcy 

      Zając, Agnieszka (2013)
      It is worth noticing that the education is undeniably linked with moral values, also with the concept of good and following the “right way”. A teacher who works with the discernment of truth, who understands the meaning ...
    • Oddziaływania wychowawczo-dydaktyczne a miłość pedagogiczna 

      Gawle-Wiernasz, Małgorzata (2013)
      The essence of educational-didactical interactions is correlated with personality education. Personality education affirms what beautiful and precious in human being: dignity of a person, love, freedom, truth and ...
    • Kompetencje terapeutyczne współczesnego nauczyciela 

      Brasławska-Haque, Mirosława (2013)
      Conversation, sometimes called a therapeutic conversation, is the key to solve pupils’ problems. It should be characterized by careful listening, skillful questions’ asking, patience and sympathy. A conversation relieving ...
    • Nauczyciel – animator : rzecz o wykorzystaniu warsztatu animacji społecznej w pracy dydaktycznej 

      Widawska, Edyta (2013)
      Social animation in a pedagogic thought appears thanks to works of Helena Radlińska concerning looking for resources attached in the individuals as well as in the groups, activation of these forces, finding of its ...
    • Tutoring artystyczny w oczach tutorów Autorskiego Liceum Artystycznego i Akademickiego ALA w Częstochowie 

      Sarnat-Ciastko, Adrianna (2013)
      The matter of considerations of the following paper is the method of artistic tutoring carried out in the Artistic and Academic Secondary School ALA in Częstochowa. The author of the paper decided to conduct written ...
    • Pregraduálna príprava učiteľov na spoluprácu s rodinou žiaka 

      Frýdková, Ewa (2013)
      The teacher is a coordinating and integrating factor dealing with many educational roles that are related not only to students but also to their parents. Teachers, parents and students are the most significant educational ...
    • Nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej – portret własny 

      Kochan, Katarzyna (2013)
      Early education is a special period in education of each individual. It supplies the beginning of knowledge personally, also in this period the attitudes to learning, to school and to a teacher are formed. J. Delors ...
    • "Miłość dusz ludzkich" podstawą działalności nauczycielskiej w "szkole twórczej" 

      Dolata, Elżbieta (2013)
      The aim of this article is to present a personal model of a teacher created by Henryk Rowid - the representative of “the creative school” on the turn of the 19th century. There is some general image of an ideal tutor in ...
    • O duszy nauczycielstwa – przed stu laty i dziś 

      Walewander, Edward (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
      This title suggest that time may have some essential influence on the morale and other attributes of the teacher’s status. We are speaking here not about individuals, but about a collectivity. The soul of collectivity ...
    • From traditional to modern concepts of teaching contents of the subjects the world around us and nature and society 

      Veselinovska Stavreva, Snezana; Kirova, Snezana (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
      The transformation of the traditional teaching of nature and society into a more modern form requires the following key transformations: the prevailing teacher’s lecturing should transform into the prevailing activity ...
    • O hermeneutyce i edukacji w czasach popkultury 

      Kowalczyk, Renata (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
      The article refers to the concept of hermeneutics with some elements of Dilthey’s approach, and the hermeneutics of Gadamer. The above assumptions are treated as primary aims in the broadly understood didactics of cultural ...
    • Współczesny twórczy nauczyciel a internetowa blokada intelektu 

      Frankiewicz, Ewa (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
      This article presents the exemplar of a contemporary teacher who has theoretically received perfect education and is very well prepared to perform his/her didactic and educative roles. This teacher, however, has slowly ...
    • Współczesna szkoła twórcza w świetle obowiązujących norm prawnych 

      Kucha, Magdalena (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
      This article gives us a new look on system of operative law regulation which create education reality in Poland. We try to show process of using creative, ground-breaking, inventive, experimental methods of teaching ...
    • Realizowanie idei podmiotowości podmiotowości w twórczych działaniach nauczyciela – od założeń teoretycznych do praktyki pedagogicznej 

      Gębuś, Dorota (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2013)
      The article presents the issue of subjectivity as seen through the prism of the educational process. The teacher is the person who should assist the student in its activities so as to become an autonomous, fully ...
    • Jak być twórczym nauczycielem w odtwórczym świecie szkoły i edukacji 

      Kucha, Ryszard (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, 2013)
      The question of a creative school and teacher has long fascinated academics and teachers – the practitioners. Both pedagogical literature and press articles provide lots of reflection of either a theoretical or a ...
    • Szkoła twórcza w odtwórczym świecie 

      Kucha, Ryszard; Gębuś, Dorota; Kucha, Magdalena; Frankiewicz, Ewa; Kowalczyk, Renata; Stavreva Veselinovska, Snezana; Kirova, Snezana; Walewander, Edward; Dolata, Elżbieta; Kochan, Kataryzna; Frýdková, Eva; Ravchyna, Tanya; Kovalchuk, Larysa; Pyatakova, Halyna; Sarnat-Ciastko, Adrianna; Widawska, Edyta; Brasławska-Haque, Mirosława; Gawle-Wiernasz, Małgorzata; Zając, Agnieszka; Kiełb-Grabarczyk, Dorota; Jakimiuk, Beata; Lesner, Wiesław; Suchmiel, Jadwiga; Shved, Mariya; Sirotová, Mariana; Tanabe, Shunji; Chepil, Mariya; Tokarenko, Oksana; Jurzysta, Kazimierz; Sowiński, Andrzej J.; Malik, Magdalena; Gal, Katarzyna; Fatyga, Magdalena; Apanel, Danuta; Szostak, Joanna; Noworyta, Anna; Kita, Sylwia; Smetanová, Eva; Mazurek, Kas; Winzer, Margret A.; Chepil, Oresta; Wojniak, Justyna (Wydawnictwo Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, 2013)
      Zbiorowe opracowanie opatrzone zostało tytułem SZKOŁA TWÓRCZA W ODTWÓRCZYM ŚWIECIE. Naczelnym pojęciem jest „szkoła twórcza”, bo taką być powinna. To ruch nowego nauczania w pierwszej połowie XX w. sformułował pojęcie ...