Studia de Cultura
Browse by
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia de Cultura to założony w roku 2010 interdyscyplinarny kwartalnik naukowy, publikujący najnowsze badania i dyskusje na temat nowych mediów, kultury medialnej, technologii informacyjnych, współczesnych praktyk kulturowych i metod ich analizy. W czasopiśmie znajdziecie Państwo inspirujące artykuły odnoszące się do szerokich kontekstów kulturowych, społecznych, ekonomicznych, historycznych, psychologicznych i artystycznych. Szczególnie zachęcamy do lektury tekstów na temat edukacji medialnej, psychologii i dynamiki nowych mediów oraz ich konwergencji. Osobną kategorię stanowią innowacyjne analizy nowych gatunków, formatów, estetyk, poetyk i konwencji intermedialnych. Czasopismo obecne jest w bazach: ERIH PLUS, CEJSH, CEEOL, DOAJ, BazHum, Index Copernicus, Pol-Index.
Aktualna punktacja MEiN: 40
ISSN 2083-7275, e-ISSN 2391-4432.
Redaktor Naczelna:
Agnieszka Ogonowska (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków, Polska)
Sekretarze Redakcji:
Jakub Kosek (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków, Polska)
Magdalena Stoch (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków, Polska)
Magdalena Roszczynialska (Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, Kraków, Polska)
Studia de Cultura to czasopismo o otwartym dostępie, a cała jego zawartość jest dostępna bezpłatnie dla użytkowników i / lub ich instytucji na zasadach licencji niewyłącznej Creative Commons (CC BY 4.0). Użytkownicy/ki mogą czytać, pobierać, wykonywać kopie, rozpowszechniać, drukować, wyszukiwać lub linkować do pełnych tekstów artykułów w tym czasopiśmie bez uprzedniej zgody wydawcy lub autora/ki. Jest to zgodne z definicją otwartego dostępu BOAI (http://www.soros.org/openaccess).
Strona www:
AUPC Studia de
Cultura
Artykuły zawarte w Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura są dostępne na licencji Creative Commons
Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
.
Collections in this community
Recent Submissions
-
Fanfikcja a polski kanon literacki
(2022)Celem artykułu jest przybliżenie obszaru, który do tej pory nie został poddany opisowi w ramach polskich fan studies. Prowadzone przez autorkę badania wykazują, że w kręgu zainteresowania polskich fanów, obok rozmaitych ... -
Igrzyska w sieci – dlaczego młodzi ludzie giną przez media?
(2022)Social media, aplikacje i gry stały się dla wielu młodych ludzi nieodłącznym elementem życia, a ich użytkowanie codzienną rutyną. Forma, metoda, sposób oraz intencja, w której młodzi ludzie używają mediów, zaczęła rzutować ... -
Interaktywne i innowacyjne działania instytucji kultury jako pole działań edutainment
(2022)Celem artykułu jest prezentacja znaczenia pojęcia edutainment w kontekście działalności instytucji kultury w Polsce. Przeprowadzona została analiza sposobów realizacji edukacyjnej roli pięciu placówek: Centrum Nauki ... -
Edukacja medialna w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
(2022)Autorka artykułu przedstawia kluczowe momenty rozwoju oraz główne założenia koncepcji edukacji medialnej, wypracowanej w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. ... -
Gamifikacja w nauce języka obcego online
(2022)Celem artykułu jest omówienie problematyki metodyczno-dydaktycznej związanej z zastosowaniem gamifikacji podczas zajęć z języka obcego w formie zdalnej oraz ukazanie potencjału, który tkwi w wykorzystywaniu narzędzi ... -
Polskie vs. czeskie lekcje zdalne. 3:0 dla Czechów
(2022)W artykule porównuję lekcje zdalne realizowane przez stacje telewizyjne w Polsce i w Czechach w czasie lockdownu. Sprawdzam, jak z wyzwaniami edukacyjnymi doby pandemii poradzili sobie medialni producenci i nauczyciele, ... -
Umuzykalniający potencjał aplikacji TikTok w kontekście instytucjonalnej edukacji muzycznej
(2022)Artykuł traktuje o umuzykalniającym potencjale, jaki kryją w sobie współczesne audiowizualne media społecznościowe. Uwzględnia też stan systemowej edukacji muzycznej prowadzonej w szkołach. Autor weryfikuje tezę, czy ... -
Forma mocno skondensowana. Kompetencje audiowizualne w dobie TikToka
(2022)Dynamika zmian zachodzących w mediach społecznościowych podnosi znaczenie kompetencji audiowizualnych w procesie edukacyjnym – zwłaszcza wśród studentów szkół wyższych. Obecny system edukacyjny marginalizuje rolę poprawnego ... -
But what do androids feel about electric sheep? Educating about emotion-related constructs with Blade Runner
(2022)The article addresses issues surrounding emotion regulation in the cult film Blade Runner. The emotional development of the replicants is analyzed regarding social conditions and the stigma associated with functioning ... -
Kompetencje medialne i cyfrowe dzieci w wieku 3–16 lat. W stronę medioznawstwa stosowanego
(2022)Celem artykułu jest ukazanie roli medioznawstwa stosowanego w projektowaniu i wdrażania działań edukacyjnych związanych z rozwijaniem kompetencji medialnych i cyfrowych u dzieci w wieku 3–16 lat. Badanie strategii ... -
Significance of the Creation of School Magazines in Secondary Schools in Slovakia
(2022)Secondary school magazines have long been part ofthe educational process ateducational institutions. The present study examines the status of secondary school magazines within the contexts of grammar and vocational ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 362. Studia de Cultura 14 (4). Edukacja medialna 4.0. Między technokulturą, cyberpsychologią a medialnym kulturoznawstwem i medialną pedagogiką. Strategie – praktyki – instytucje
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2022)Pojęcie „edukacja medialna 4.0” nawiązuje z jednej strony do czwartej rewolucji przemysłowej (ang. Industry 4.0), określanej przez takie słowa klucze, jak m.in. Internet rzeczy (IoT), big data, AI i uczenie maszynowe, ... -
Eso-kitsch in Czech Folk Metal: A Case Study of the Band Odraedir
(2022)Some criticism Pagan oriented folk metal music as “commercial”, i.e., created primarily for profit. We are convinced that this distinction is worthless, unmeasurable, and unverifiable from an analytical point of view. ... -
A Man Behind Everything? Motivational Sources of Metal Listening Among Female Audiences
(2022)The term “female metalhead” may sound rather abstract. What does she look like and what does she think? Is there a typical female metalhead? This article summarizes qualitative research on woman’s motivational resources ... -
Counter...what? Metal Music and Its Culture in the 21st Century
(2022)The author of this article seeks to verify the thesis that proclaims that metal culture can be classified as counterculture. The author supported her arguments with research she conducted in Poland in 2018-2020. The main ... -
Czech Pagan Metal: A Short Introduction to Major Local Trends
(2022)This article offers a short introduction to Czech pagan metal. I offer a brief summary of the main trends within the local scene and analyze how Paganism is discursively constructed in the music and lyrics of three bands ...