Studia Paedagogica: Recent submissions
Now showing items 101-120 of 137
-
Organizacje samopomocowe jako forma wsparcia dorosłych osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin
(2015)The uncertainty connected with the future of growing up people with mental disabilities includes such areas of life as employment, creating a family, care, and finances. Caregivers and therapists are asking themselves ... -
Wsparcie społeczne adolescentów z zaburzeniami psychicznymi
(2015)The aim of this paper is to present the meaning of social support for adolescents with mental disorders in the context of their difficulties with interpersonal functioning. The first part presents the theory behind social ... -
Funkcjonowanie dziecka z epilepsją w przestrzeni szkolnej
(2015)Epilepsy is a nervous system disorder, which is characterized by a complex and often quite complicated etiology. The essence of the disorders is an incorrect bioelectric brain function, which leads to the occurrence of ... -
Poradnictwo i pomoc psychologiczno-pedagogiczna w procesie rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością
(2015)This article presents the role and importance of counseling and psychological and pedagogical help in the process of rehabilitation of children with disabilities. The first part of the article focuses on explaining such ... -
Postawy rodzicielskie matek a zachowania przystosowawcze dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
(2015)The article is about the dependence between parental attitudes of mothers and adaptability of children with mental disability in preschool age. The first part comprises the theoretical reflections on the meaning of ... -
Jak z jeża zrobić lisa, czyli o sposobach dynamizowania potencjału twórczego młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
(2015)The article features a theoretical analysis of the creative potential of persons with moderate intellectual disability. Should creativity of those people be limited to only artistic, musical, or dramatic expression? Or ... -
Wspieranie rozwoju dzieci wybitnie zdolnych w kontekście idei powstawania uniwersytetów dziecięcych. Na przykładzie dzieci uczęszczających do Niepublicznego Przedszkola „Stokrotka” w Gliwicach
(2015)A child with special educational needs is not only a child with disabilities, it is also an especially gifted one. In the intellectual area a gifted child outruns their peers – they process information coming from different ... -
Wykorzystanie metody EEG biofeedback w procesie wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami
(2015)The theoretical part of the work presents the basic information on the method of biofeedback as a way to support the development of children and adolescents with special needs. The practical part presents the opinions ... -
Współczesne sposoby wspierania rozwoju dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
(2015)The article entitled Modern ways of supporting children and adolescents with special educational needs is an encouragement to reflect on the methods that should be used to improve the psychophysical and emotional condition ... -
Wspomaganie rozwoju – przemiany terminologiczne
(2015)The article focuses on the theoretical approach of the subject literature overview on the topic of the understanding of the term “development support”. The definition of the term “development support” is dependent on the ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 172. Studia Paedagogica 4. Interdyscyplinarne ujęcie procesu wspierania osób ze specjalnymi potrzebami
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2015)Podmiotowość osoby ze specjalnymi potrzebami we współczesnym świecie wyznacza różne kierunki wspierania ich rozwoju i zaspokajania potrzeb życia codziennego. Proces wspierania dotyczy wielu aspektów w wymiarze społecznym, ... -
Wspomaganie niezależności komunikacyjnej dziecka niemówiącego w rodzinie za pomocą programu MÓWik
(2014)The article provides basic information about alternative and supportive communication and its use in the work with mute children. It presents traditional means of communicating with mute people and describes how the MÓWik ... -
Wspomaganie rodziny dziecka w wieku przedszkolnym z niepełnosprawnością intelektualną w rozwoju kompetencji komunikacyjnych
(2014)Supporting the development of communicative competencies of children with moderate mental retardation by the family environment is extremely important for the course of the logopedic therapy. The necessity of continuous ... -
W jaki sposób można wspomagać rozwój umiejętności podzielania uwagi przez głuche dziecko słyszących rodziców?
(2014)The phenomenon of joined attention, i.e. the ability to coordinate attention between the objects of joined attention and another person, is important for the social, cognitive, and emotional development of a deaf and ... -
Rola i działanie placówek integracyjnych w obliczu oczekiwań rodziców dziecka z niepełnosprawnością
(2014)Over the last years, the topic of integration of disabled people has gained popularity. The author of the article suggests looking at the idea of integration in two ways – firstly, as the possibility of a fuller development ... -
Rola pedagoga specjalnego w procesie wspomagania rodziny i dziecka z niepełnosprawnością intelektualną – rozważania teoretyczne
(2014)The article presents the problems of contemporary family that brings up a disabled child. It emphasizes the need for updating tasks that a special education teacher faces in relation to a disabled child and his or her ... -
Wsparcie rodziny poprzez właściwe przygotowanie szkoły podstawowej ogólnodostępnej na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością wzrokową
(2014)The article is an introduction to the problem of education of children with a visual disability in the light of the educational law. It refers to forms of education such as segregationist and integrated education of ... -
Miejsce rodziny w procesie wspomagania rozwoju dziewcząt z zespołem Turnera
(2014)Diagnosing Turner’s syndrome is currently perceived as a complex therapeutic problem whose solution requires not only multi-specialist and integrated help of professionals but also engaging the families of girls who were ... -
Tworzenie rodziny wspierającej osierocone dziecko z niepełnosprawnością
(2014)Adoptive and foster parents of a disabled child have to face various problems that stem from the previous experiences of a child (his or her rejection and often being a victim of violence or negligence) on the one hand ... -
Transakcyjny wymiar komunikacji. Umiejętność rozmowy u dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi – fundamentalną wartością życia rodziny
(2014)The perceived quality of life in the family depends on the conscious cooperation between the people who form it. An indispensible condition of cooperation is proper contact. Conversation is a tool for coming into contact ...