Czasopisma Naukowe: Recent submissions
Now showing items 301-320 of 8950
-
„Dzień dla życia” jako forma zajęć metodą projektów w szkole przysposabiającej do pracy – okiem praktyka
(2012)The article discusses the experiences of a Krakow Vocational Training School in conducting classes with people with multiple disabilities using the method of projects. It presents scripts of lessons and describes the ... -
Neurokinezyterapia jako specyficzna metoda korekcji neuropsychofizycznej dla dzieci z niepełnosprawnością w dziedzinie psychosomatycznej, psychomotorycznej i mowy
(2012)Neurokinesitherapy designed by A. Smolianinov with kinesitherapy and manual correction are specific methods of correcting disabilities in the psychosomatic, psychomotor and speech area for children and adolescents with ... -
Ręka – Mózg © Metodologia i Program – kompleksowy program rozwoju i wsparcia dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością
(2012)The new original Hand – Brain © Methodology and Programme designed by A. Vančová and A. Smolianinov is built on the basis of an interdisciplinary approach and team cooperation and uses a combination of innovative and ... -
Jestem, bo jesteśmy w procesie wspierania osób niepełnosprawnych
(2012)I have been working with and for disabled children for 30 years. It has been a constant creation of friendly reality, particular achievements and good solutions, including: the establishment of a secondary school in the ... -
Jakość życia osoby agresywnej z autyzmem w kontekście społecznym
(2012)Most of people with autism display some level of aggression. The strength and frequency of such behaviour leads to a destabilization of both the educational and family system of the aggressive person. In-depth and early ... -
Charakterystyka twórczości głuchoniewidomych
(2012)The deaf-blind, despite the simultaneous impairment of both the sense of sight and hearing, have an immense creative potential. Properly stimulated, they realize themselves in painting, sculpture, wickerworking as well ... -
Forma i treść książki dla niewidomych i słabo widzących dzieci z dodatkowymi niepełnosprawnościami
(2012)A book is an important source of cultural transmission as well as an element in the process of therapy and rehabilitation of disabled people. The article presents the possibilities of using books in working with blind ... -
Muzykowanie metodą cyfrowo-literową jako działanie wspomagające edukację, terapię i rehabilitację osób z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Music is one of few arts, which easily and profoundly enters the mental sphere of disabled people. It happens because the absorption and creation of music is based on subconsciousness and intuition. All actions of disabled ... -
„Kolorowe krainy i dni zwierząt” – wybrane formy pracy z uczniami niepełnosprawnymi intelektualnie zainspirowane opowiadaniami N. Ognienko i N.M. Pogosowej
(2012)Special pedagogy lacks holistic methods of working with disabled children, methods that would develop the entire psyche of a child rather than its particular functions. A therapy designed by Ognienko Me, you and a tiger ... -
Praktyczny wymiar realizacji zajęć technicznych w gimnazjum z uczniami z autyzmem i dodatkowymi zaburzeniami rozwojowymi
(2012)Working with students with autism and additional developmental disorders at the level of lower secondary school requires a slightly different attitude than it used to be in primary school. Students are no longer children ... -
Innowacja Pedagogiczna „Zakątek”. Propozycja empirycznego modelu szkoły dla dzieci i młodzieży z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością
(2012)In 2010 „Na Tak” Association submitted a pedagogical innovation Zakątek. Its aim was to create a school that would satisfy the special needs of a group of students with multiple disabilities (severe mental retardation ... -
Rola przystosowań w nabywaniu aktywności własnych uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
(2012)One’s own activity is one of the main factors of development and its basic manifestation during childhood is play. Persons with severe multiple disabilities experience a deficiency in that activity due to motivational ... -
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (IZRW) – najważniejsze problemy terapeuty (z doświadczeń pracy nauczycieli w ZSS nr 11 w Krakowie)
(2012)The article presents the specificity of working with students with severe multiple disabilities at their homes. It deals with the issues of the conditions of conducting classes, relations of a teacher with the student’s ... -
Twórcza rola dźwięku jako impulsu do podejmowania aktywności w życiu osoby niepełnosprawnej – refleksje na podstawie doświadczeń w pracy z młodzieżą ze złożoną niepełnosprawnością
(2012)Live and improvised music as well as playing instruments are good tools of working and communicating with a disabled person. On the basis of her own experiences from work with disabled adolescents, the author of the ... -
Teatrzyk muzyczny miejscem rozwoju dzieci z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)The musical theatre „Maja” was created in 1994. It comprises pupils with severe intellectual disability and additional afflictions from the Special Training and Education Centre in Nowy Sącz. The aim of the theatre is ... -
Klub Aktora – współtworzenie sztuki. Teatralna przestrzeń dla osób z autyzmem
(2012)Special Education School Complex No. 13 for Children and Adolescents with Autism in Krakow has been realizing an innovative programme created by Magdalena Sabik which uses elements of dance and theatre therapy for several ... -
Terapeutyczna wartość tańca w pracy z osobami autystycznymi
(2012)“Everyone can dance” – that is how Prof. Marian Wieczysty encouraged to dancing. These words inspired me to present various forms of dance to autistic and mentally disabled persons. The article deals with therapy through ... -
Dotyk – przestrzeń spotkania z osobą głęboko upośledzoną umysłowo
(2012)The sense of touch develops and becomes functional as the first one. Skin (the organ of feeling the touch, embrace, pain, warmth and cold) constitutes an important sensory system of our organism. Without its functions, ... -
„Teatr doświadczeń” jako forma niedyrektywnych zajęć grupowych dla uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Theatre of experiences is a form of a non-directive group activity created for students with severe multiple disabilities. How to reconcile the requirements posed by the theatre and acting with the abilities of disabled ... -
Nie bójmy się karate w pracy z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Sport is an important therapeutic and prophylactic factor. Psychologists believe that it helps to forget about disability as well as overcome mental barriers and fears. Karate is a discipline that developed over a thousand ...