Studia Anglica: Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 41-60 z 67
-
Mirroring the work of mind: verbal report as reflecting the use of strategies
(2011)Artykuł dotyczy metodologii prowadzenia badań nad procesami poznawczymi z wykorzystaniem raportu werbalnego, ze szczególnym uwzględnieniem zyskującego na popularności protokołu głośnego myślenia. Przywołana w tytule ... -
Collaboration with students – trainee teachers of English
(2011)Szkolnictwo wyższe na Łotwie jest w trakcie zmiany związanej z trzema zmieniającymi się komponentami: społeczeństwem, indywidualizacją, edukacją. Celem niniejszych badań jest ustalenie, jaką wiedzę, umiejętności, ... -
What do FL teachers expect from the course books? The analysis of teachers’ needs
(2011)Wybór podręcznika do nauki języka angielskiego oraz sposób przerabiania zawartego w nim materiału jest najczęściej uzależniony od potrzeb i zainteresowań uczniów. Wielu nauczycieli nie traktuje priorytetowo swoich potrzeb ... -
Revisiting the structure of the english class: to what extent can the commu nity of practice structure promote new motivational patterns in the language class?
(2011)Niniejszy artykuł oparty jest na badaniach nad uczniami szkół podstawowych w wielokulturowym i wielojęzycznym regionie Rumunii. Grupa docelowa składa się uczniów w czwartym roku nauki języka angielskiego, którzy w swoim ... -
Foreign language learning in the globalising world: attitudes, motivation, learner identity
(2011)Jedną z konsekwencji globalizacji jest uzyskanie przez język angielski statusu języka międzynarodowego. Fakt ten pociąga za sobą wiele konsekwencji dotyczących wyboru i motywacji do nauki tego, jak i innych języków obcych ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 106. Studia Anglica 1
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2011)The papers presented in the current volume discuss current problems of applied linguistics that are crucial to the development of this field of academic studies at the beginning of the 21st century. The papers deal mainly ... -
The theoretical elaborations on the definite article The
(2015)Celem tego artykułu jest teoretyczne studium nad potencjalnym znaczeniem przedimka określonego “the”, który jest często źle rozumiany przez nie-natywnych studentów, co powoduje jego późniejsze błędne użycie. W celu ... -
Agent? Patient? Who’s to blame? Error gravity and the theta-role of the error-affected argument
(2015)Role semantyczne (zwane tez rolami tematycznymi i rolami Theta) przydzielają swym argumentum predykaty. W wielu wypowiedziach uznanych za niegramatyczne to właśnie struktura argumentowa predykatu uległa zmianie, np. z ... -
Complaining in English by English as a Lingua Franca users
(2015)Wyrażanie niezadowolenia stanowi wyzwanie dla tak zwanej twarzy rozmówców. W kulturze anglosaskiej dokłada się wiec starań by chronić twarz przy realizacji tego aktu mowy, unikając otwartej krytyki, nawet w relacjach ... -
Gothic art: a morphological and semantic comparison of polish and english architectural terms
(2015)Katedry gotyckie były arcydziełem średniowiecznej sztuki, rzemiosła i myśli. Niniejszy artykuł skupia uwagę na zaledwie małej części tego co niesie w sobie zjawisko katedry. W pierwszej części artykułu typowe terminy z ... -
The role of explicit stance attribution in crisis communication
(2015)Pomimo tego, że jako dziedzina naukowa Komunikacja Kryzysowa (KK) istnieje już od połowy lat 80 ubiegłego wieku, jak dotąd nie cieszy się ona zbyt dużym zainteresowaniem naukowym w kręgach językoznawców. W szerokim ... -
The passive of the verb see: a usage-based study
(2015)Czasownik see jest jednym z dziesięciu najczęściej pasywizowanych czasowników w języku angielskim, choć nie przystaje on w żaden sposób do prototypu czasownika przechodniego. Celem pracy jest zbadanie, w ramach modelu ... -
Sir Thomas Elyot a neologiser with utilitarian aims
(2015)W XVI-wiecznej Anglii język ojczysty na dobre zadomowił się jako język literacki. Zaobserwować można jak ogólne działania w skali kraju zwiększają jego słownictwo, widać również powolne zmiany jego struktury gramatycznej ... -
How to bite Harry Potter? Names in J. K. Rowling's series as a challenge for the Polish translator
(2015)Niniejsza praca ma na celu przedstawienie strategii zastosowanych przez polskiego tłumacza cyklu powieści o Harrym Potterze autorstwa J. K. Rowling, Andrzeja Polkowskiego przy przekładzie nazw. Słowo nazwa jest używane ... -
From practical grammar to literary translation : how can practical grammar classes aid prospective translators of literary texts - an analysis dedicated to my students
(2015)Niniejszy artykuł to analiza niektórych zawiłości gramatyki angielskiej, nauczanej na I roku studiów licencjackich filologii angielskiej, jako podstawy przekładu literackiego. Autorzy tekstów literackich, takich jak ... -
Stress assignment in loanwords from english - a survey of tendencies
(2015)Artykuł omawia jeden aspekt adaptacji fonologicznej wyrazów zapożyczonych, mianowicie pozycję akcentu wyrazowego. Proces adaptacji fonologicznej przebiega stopniowo i choć początkowo może w dużym stopniu odzwierciedlać ... -
Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 191. Studia Anglica 5
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2015)The volume we have the pleasure to introduce will give the reader an opportunity to become acquainted with recent developments in areas of theoretical, applied, contact and socio- linguistics. All of these centre around ... -
On furtive persistence of selfhood in three ekphrastic poems
(2014)The aim of this article is to investigate whether ekphrastic poetry, which by its very nature tends to focus solely on the element of pure description, allows one to compose verse entirely purged of any traces of authorial ...