Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 141-160 z 1434
-
Działa(nie) a pozna(nie) w edukacji matematycznej dziecka
(2016)Podstawą kształtowania pojęć matematycznych i uczenia się matematyki są doświadczenia typu logiczno- matematycznego. Doświadczenia te są wprawdzie początkowo efektem działania na przedmiotach, ale nie przedmioty i ich ... -
Technika w realizacji założeń przedmiotu szkolnego „Sachunterricht”
(2016)Treść artykułu dotyczy aktywności poznawczej i działaniowej uczniów w realizacji założeń przedmiotu szkolnego Sachunterricht. W pierwszej części artykułu autor omawia rolę tego przedmiotu w systemie szkolnym Nadrenii ... -
Poznawanie przyrody przez dzieci w młodszym wieku szkolnym
(2016)Podstawą poznawania i przekształcania świata przyrody jest aktywność dziecka realizowana głównie przez odkrywanie, badanie i tworzenie. Czynności badawcze i twórcze, jakie wyłaniają się w kontekście nowych bodźców i ... -
Ocena efektów programu poznania oraz wspierania zdolności dziecka w edukacji wczesnoszkolnej – raport z badań
(2016)Artykuł wprowadza czytelnika w problematykę tradycyjnych i współczesnych sposobów rozumienia, diagnozowania oraz wspierania zdolności, a także związków zdolności z kategoriami twórczości i mądrości. Sposób rozumienia ... -
Ty też potrafisz pomóc – przedszkolak ratownikiem. Edukacja dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
(2016)W latach 2010–2012 w polskiej szkole miało miejsce ponad 140 tys. wypadków, z czego około 4,5 tys. w przedszkolach (w tym 7 wypadków śmiertelnych). Zobligowani do udzielenia pierwszej pomocy są nauczyciele pracujący w ... -
Grzeczność – nauka ani łatwa, ani mała, czyli o dobrych manierach u przedszkolaków
(2016)Dzieciństwo to optymalny czas na uczenie dzieci grzeczności. Wcześnie wpajane dobre maniery mają szanse utrwalić się w zachowaniach dziecka jako nawyki, a co najważniejsze poprzedzają pojawienie się moralności. Jak uczyć ... -
Poznawanie przeżyć własnych i innych jako cel w edukacji dziecka w wieku przedszkolnym
(2016)Celem poniższego artykułu jest próba przedstawienia podstawowych zadań edukacyjnych nauczyciela przedszkolnego w zakresie wspierania poznawania przez dzieci w wieku przedszkolnym własnych emocji oraz emocji innych ludzi. ... -
Potencjał różnorodności czy potrzeba uniwersalności: znaczenia nadawane wsparciu w uczeniu się przez nauczycieli przedszkola
(2016)Tekst dotyczy problematyki rozumienia procesu uczenia się przez nauczycieli przedszkola. Zakładając, że celem edukacji przedszkolnej jest wspieranie dzieci w ich rozwoju poszukiwano źródeł, którym przypisywana jest ... -
Technologie informacyjno-komunikacyjne w polityce edukacyjnej unii europejskiej a bezpieczeństwo dziecka w sieci
(2016)Artykuł dotyczy możliwości wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych do celów edukacyjnych w kontekście bezpieczeństwa dziecka w sieci. Zaprezentowane zostały kluczowe założenia polityki edukacyjnej Unii ... -
Proces diagnozowania dojrzałości neuropsychologicznej do szkolnego uczenia się u dzieci 6- i 7-letnich
(2016)Celem artykułu jest zaprezentowanie nowego rozumienia i badania gotowości szkolnej dzieci przekraczających próg szkolny, nazwanego dojrzałością neuropsychologiczną do szkolnego uczenia się dzieci 6- i 7-letnich. W podejściu ... -
Dyspraksja rozwojowa jako specyficzne zaburzenia funkcji motorycznych dziecka
(2016)Przedmiotem artykułu jest dyspraksja jako swoista trudność w uczeniu się, związana z rozwojem mózgu człowieka, która wpływa na podstawowe zdolności do planowania sekwencji ruchu i wszelkiego rodzaju działań motorycznych ... -
Fenomenologiczne podstawy w edukacji dziecka
(2016)Artykuł prezentuje próbę ukazania podstaw fenomenologicznych w edukacji dziecka. Fenomenologia jako jeden z najważniejszych kierunków myślowych współczesności dokonał zasadniczej zmiany w rozumieniu ludzkiego poznania. ... -
Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2016)Wiązanie poznania z działaniem jest od dawna przedmiotem zainteresowań przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Ma to szczególne znaczenie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Integracja oddziaływań pedagogicznych ... -
Theory of Mind in deaf children in the context of inclusive education
(2011)Making decisions about particular school settings for deaf children or adolescents is of great importance due to the varied results of research that assess the social outcomes of mainstream schools versus residential ... -
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym
(2016)We współczesnym społeczeństwie polskim obserwuje się coraz większą agresję wśród dzieci i młodzieży. Kierowana jest najczęściej w stosunku do najbliższego otoczenia. Głównymi sprawcami agresji są młodzi ludzie pochodzący ... -
Kultura pedagogiczna społeczeństwa jako ważny problem edukacji obywatelskiej
(2016)W artykule wskazuję na związek realizowania edukacji obywatelskiej z koniecznością podnoszenia poziomu kultury pedagogicznej w społeczeństwie. Następnie definiuję ten termin, charakteryzuję jego elementy składowe, opisuję ... -
Federacja Organizacji Proobronnych: geneza, struktura, cele
(2016)W artykule zaprezentowano koncepcję Federacji Organizacji Proobronnych jako elementu systemu bezpieczeństwa narodowego RP. Omówione zostały jej założenia wypracowane w Ministerstwie Obrony Narodowej oraz cele statutowe ... -
Działalność Zespołów Odbudowy Prowincji jako czynnik wpływający na naruszenie zasady rozróżniania na współczesnym polu walki?
(2016)Przez ostatnią dekadę konflikt w Afganistanie był nazywany „zadaniem lub sprawdzianem” dla NATO i społeczności międzynarodowej. Wynikało to z założenia, że NATO w Afganistanie nie może zawieść przy realizacji zadania ... -
Broń chemiczna – historia i perspektywy zastosowania we współczesnych konfliktach zbrojnych
(2016)Celem artykułu jest prezentacja broni chemicznej w kontekście użyteczności militarnej. Punktem wyjścia jest analiza terminu „broń chemiczna” – definicja pojęcia, wyszczególnienie elementów wchodzących w jego skład oraz ... -
Poczucie bezpieczeństwa w Krakowie
(2016)Celem artykułu jest omówienie problematyki związanej z całościowym odbiorem poczucia bezpieczeństwa w Krakowie. Tekst został podzielony na trzy części. W pierwszej wyjaśnimy ważne terminy zawarte w tytule. W drugiej ...