Monografie / Rozdziały (WP): Recent submissions
Now showing items 41-60 of 710
-
Chosen topics of supporting persons with a disability. vol. 3
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Submitted to the reader as the next, third volume of the series of studies “Chosen Topics of Supporting Persons with a Disability”, this book is provided with a subtitle: Towards Tradition and Innovation. It is because ... -
Pochwała wiedzy negatywnej. Szkice na obie ręce
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Prezentowana publikacja składa się z trzynastu na ogół krótkich tekstów, które na pozór dotyczą dość różnych kwestii. Co więcej, niektóre z nich powstały dość dawno temu i zostały już gdzieś, kiedyś opublikowane. Są też ... -
Edukacja równościowa w szkole. Wątki antydyskryminacyjne w polskich podręcznikach dla pierwszego etapu kształcenia na tle wybranych krajów Unii Europejskiej
(2017)Artykuł dotyczy edukacji równościowej realizowanej w polskim systemie edukacji na poziomie podstawowym, ze szczególnym uwzględnieniem pierwszego etapu kształcenia. Zaprezentowane zostały międzynarodowe regulacje prawne ... -
Tożsamość kulturowa – wizja świata w wybranych elementarzach dla mniejszości
(2017)W artykule przedstawiono analizę dwóch elementarzy przeznaczonych dla mniejszości etnicznych. Były to: Gōrnoślōnski ślabikŏrz i Kaszëbsczé abecadło – twój pierszi elemeńtôrz. Analiza dokonana w kontekście typów tożsamości ... -
Podręcznik do edukacji wczesnoszkolnej a treści z zakresu edukacji regionalnej – dziedzictwa kulturowego w regionie
(2017)Współczesna szkoła powinna łączyć elementy tradycji, dziedzictwa kulturowego przodków z elementami nowoczesności, odzwierciedlając współczesne życie. Istotne jest, aby w podręcznikach dla edukacji wczesnoszkolnej zawarte ... -
Dźwięki i muzyka w wybranych podręcznikach edukacji wczesnoszkolnej
(2017)Rozwój muzyczny dziecka jest jednym z istotnych elementów ogólnego rozwoju człowieka. Edukacja muzyczna na stałe zagościła w podręcznikach edukacji wczesnoszkolnej. Badania oparto na analizie podręczników Nasz elementarz ... -
Przydatność dydaktyczna podręcznika w edukacji przyrodniczej w opinii nauczycieli kształcenia zintegrowanego
(2017)W edukacji wczesnoszkolnej podręcznik jest środkiem dydaktycznym, który dostarcza uczniom informacji, porządkuje ich wiedzę o świecie, kształtuje zainteresowania i różnorodne umiejętności. W pracy dydaktyczno-wychowawczej ... -
Dziecięca koncepcja matematyki tworzona przez zadania z podręczników szkolnych
(2017)Matematyki uczymy się poprzez rozwiązywanie zadań. Ich dobór jest kluczowy w procesie uczenia się. To, jaką koncepcję matematyki tworzy sobie uczeń, w dużej mierze zależy od tego, jakie zadania rozwiązuje. Jeżeli zadania ... -
Dziwny jest ten świat, czyli o wizji świata w zadaniach matematycznych
(2017)Wśród zadań zawartych w podręcznikach do matematyki elementem dominującym są zadania tekstowe. Poprzez pryzmat zadań dziecko tworzy sobie wizję świata. Jaka jest ta wizja, zależy od treści zadań. Jeśli ta treść jest ... -
Humor w podręcznikach szkolnych
(2017)W artykule poddano analizie wybrany zestaw podręczników pod kątem obecności w nim treści humorystycznych. Omówione zostały wiersze, w których humor, komizm są najistotniejszymi cechami tych utworów. Autorzy wierszy stosują ... -
Teksty literackie w podręcznikach do kształcenia zintegrowanego
(2017)Celem artykułu jest ukazanie czytanek literackich w podręcznikach do kształcenia zintegrowanego. Analizie poddane zostały dwie serie podręczników do edukacji wczesnoszkolnej: Elementarz XXI wieku oraz Lokomotywa. W ... -
Nauczyciel – kreator świata przedstawionego w e-podręcznikach i multibookach
(2017)W artykule omówiono możliwości kreowania wizji świata przedstawionej w podręczniku przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Przedstawiono analizę roli multimediów w praktyce szkolnej oraz typologię e-podręczników. -
Możliwości i głębokość przetwarzania informacji w toku pracy z podręcznikiem
(2017)W kręgu moich zainteresowań badawczych ważne miejsce w ostatnich kilku latach zajmuje problematyka konstruowania podręczników dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Rozważania zawarte w artykule koncentrują się na ... -
Praca z podręcznikiem jako priorytetowy element kompetencji pragmatycznych nauczycieli wczesnej edukacji
(2017)Artykuł podkreśla rangę kompetencji pragmatycznych nauczyciela wczesnej edukacji, a w szczególności zestawu wiadomości, umiejętności i postaw związanych z planowaniem i programowaniem procesu kształcenia, a więc wyborem/pracą ... -
Zagubione wartości – mądrość, krytycyzm i refleksyjność w podręcznikach do edukacji wczesnoszkolnej
(2017)W artykule zostały poruszone problemy roli podręczników we wprowadzaniu dziecka w świat mądrości, przede wszystkim za cel postawiono sobie ujawnienie rodzaju oraz częstości aktywizowania i opisywania w podręcznikach ... -
Wizja świata - wizja dziecka w przestrzeni podręczników do edukacji wczesnoszkolnej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Szkolny obraz świata, kreowany w procesie nauczania i uczenia się, jest po części efektem zapisów zamieszczonych w dokumentach programowych i materiałach metodycznych, oddziałują na niego też niewątpliwie wszystkie ... -
iEdukacja. Synergia nowych mediów i dydaktyki. Ewolucja - antynomie - konteksty
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Celem niniejszego opracowania jest ukazanie zmian w edukacji w kontekście rozwoju i możliwości technologii informacyjnej oraz konwergencji mediów edukacyjnych (przenikania się starych i nowych mediów ze swobodnym przepływem ... -
Nauczyciele wczesnej edukacji wobec problemu diagnozowania specyficznych trudności w uczeniu się
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Praca składa się z dziewięciu rozdziałów. Pierwszy z nich poświęcony został historii badań nad dysleksją i dyskalkulią rozwojową. Przegląd dokonań światowych i krajowych doprowadził autorkę do spostrzeżenia, że ... -
Rola osoby znaczącej w kształtowaniu obrazu siebie sieroty społecznej
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2017)Człowiek jest istotą społeczną i dlatego nie może rozwijać się bez kontaktu z innymi ludźmi. Jego przeżycia i rozwój zależą od oddziaływania innych osób. Powszechnie przyjmuje się, że to rodzina jest najlepszym ...