Wydział Pedagogiki i Psychologii (WP): Recent submissions
Wyświetlanie pozycji 221-240 z 1434
-
Teacher’s competencies for sustainable development
(2015)Social challenges from 21st century require a major change in people’s consciousness, thinking and acting. Because social changes take place thanks to education and through education, it is necessary to pay attention ... -
Key competencies in the sustainable development of globalized society
(2015)Today we stay against the need of a deep reflection on the consequences and impact of present decisions and actions of society on future generations. Conscious of responsibility towards future world shows the only one ... -
Lifelong educational activity for sustainable development - conditions' diagnosis
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2015)Education seems to be an extremely important aspect of sustainable development, which brings a particular perspective of improving the quality of life and effective detoxification process of daily lives; not only ... -
Role Stanów Zjednoczonych oraz państw europejskich w ramach Sojuszu Północnoatlantyckiego w kształtowaniu bezpieczeństwa światowego
(2014)At present, no European country has sufficient military potential to exert real influence on the issues of security. Neither is any European country in a position to control events on the global scale. It is also beyond ... -
Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014)Każdy w swoim życiu nieustannie i na nowo dokonuje wyboru określonej drogi życiowej. Wybierając jedną, z pewnością zastanawia się, czy jest ona właściwa, czy doprowadzi do zamierzonego celu. Wybierając określony kierunek, ... -
Zmiany inwolucyjne towarzyszące procesowi starzenia się osób z niepełnosprawnością intelektualną
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014)Współczesny świat stawia przed ludźmi wciąż nowe wyzwania. Człowiek jest dobry, wartościowy, kiedy jest wydajny, produktywny… A jeśli tak nie jest? Jeśli zmiany inwolucyjne, które są przecież nieuniknione w życiu każdego ... -
Rola zabawek edukacyjnych we wczesnym wspomaganiu dziecka z dysfunkcją wzroku
(2014)We wczesnym wspomaganiu rozwoju dzieci niewidomych ćwiczenia rehabilitacyjne powinny mieć formę zabawy. Celem działań terapeutycznych jest przygotowanie dziecka do podjęcia nauki szkolnej. Wykorzystanie zabawek wspomagania ... -
Samotność u osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną
(2014)Samotność definiowana jest jako stan emocjonalny, w którym jednostka przebywa sama (i jest tego świadoma), ale jednocześnie potrzebuje kontaktu z drugim człowiekiem (za: Kirenko 2006). Istnieją liczne rodzaje samotności. ... -
Wspieranie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie ich osiągnięć szkolnych z matematyki
(2014)Artykuł omawia problem występowania u uczniów z niepełnosprawnością intelektualną trudności w zakresie nauki matematyki. W pierwszej części zawiera teoretyczne rozważania, w drugiej przedstawia wyniki badań przeprowadzonych ... -
Zapobieganie paradoksom rehabilitacyjnym w euforii inkluzji
(2014)Pod wpływem międzynarodowej presji do integracji osób niepełnosprawnych w ostatnich latach zintensyfikowano interdyscyplinarne działania na rzecz przygotowania społeczeństwa do przyjęcia osób z niepełnosprawnością. Efektem ... -
Teoria i praktyka oddziaływań profilaktyczno-wspierających rozwój osób z niepełnosprawnością. T. 3.1
(Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków, 2014)Cele pedagogiki specjalnej w przeszłości i w perspektywie przyszłości muszą zmierzać do wspomagania rozwoju biopsychospołecznego ludzi w biegu ich życia, zapobiegać pierwotnym i wtórnym konsekwencjom chorób, niepełnosp ... -
Wartość przyjaźni w przekonaniach uczniów i przedszkolaków
(2013)Posiadanie przyjaciela może być rozumiane jako swoiste dzieło życia człowieka. Daje ono możliwość czerpania ze wsparcia społecznego, płynącego od innych ludzi nie tylko od rodziny. Zainteresowanie znaczeniem ludzkich ... -
Różne sposoby definiowania nazw wartości przez dzieci dziewięcioletnie
(2013)Z badanych definicji nazw wartości wynika, że dzieci najchętniej podejmują próbę porównania teraźniejszości z przeszłością, stąd w ich wyjaśnieniach tak wiele odniesień do czasów przeszłych i zaobserwowanych doświadczeń ...