2012, Studia Paedagogica 2: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 67
-
Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (IZRW) – najważniejsze problemy terapeuty (z doświadczeń pracy nauczycieli w ZSS nr 11 w Krakowie)
(2012)The article presents the specificity of working with students with severe multiple disabilities at their homes. It deals with the issues of the conditions of conducting classes, relations of a teacher with the student’s ... -
Twórcza rola dźwięku jako impulsu do podejmowania aktywności w życiu osoby niepełnosprawnej – refleksje na podstawie doświadczeń w pracy z młodzieżą ze złożoną niepełnosprawnością
(2012)Live and improvised music as well as playing instruments are good tools of working and communicating with a disabled person. On the basis of her own experiences from work with disabled adolescents, the author of the ... -
Teatrzyk muzyczny miejscem rozwoju dzieci z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)The musical theatre „Maja” was created in 1994. It comprises pupils with severe intellectual disability and additional afflictions from the Special Training and Education Centre in Nowy Sącz. The aim of the theatre is ... -
Klub Aktora – współtworzenie sztuki. Teatralna przestrzeń dla osób z autyzmem
(2012)Special Education School Complex No. 13 for Children and Adolescents with Autism in Krakow has been realizing an innovative programme created by Magdalena Sabik which uses elements of dance and theatre therapy for several ... -
Terapeutyczna wartość tańca w pracy z osobami autystycznymi
(2012)“Everyone can dance” – that is how Prof. Marian Wieczysty encouraged to dancing. These words inspired me to present various forms of dance to autistic and mentally disabled persons. The article deals with therapy through ... -
Dotyk – przestrzeń spotkania z osobą głęboko upośledzoną umysłowo
(2012)The sense of touch develops and becomes functional as the first one. Skin (the organ of feeling the touch, embrace, pain, warmth and cold) constitutes an important sensory system of our organism. Without its functions, ... -
„Teatr doświadczeń” jako forma niedyrektywnych zajęć grupowych dla uczniów z głęboką wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Theatre of experiences is a form of a non-directive group activity created for students with severe multiple disabilities. How to reconcile the requirements posed by the theatre and acting with the abilities of disabled ... -
Nie bójmy się karate w pracy z dziećmi z wieloraką niepełnosprawnością
(2012)Sport is an important therapeutic and prophylactic factor. Psychologists believe that it helps to forget about disability as well as overcome mental barriers and fears. Karate is a discipline that developed over a thousand ... -
Historia – jak uczyć o tym, co dawno minęło... – nauczanie przez przeżywanie
(2012)History is one of the subjects that are particularly „unfriendly” for people with multiple disabilities. It is difficult to experimentally present the causes or effects of important events, go back in time and taste the ... -
Rezultaty modyfikacji osobistej pomocy do porozumiewania się w komunikacji niemówiącego chłopca w wieku wczesnoszkolnym – studium przypadku
(2012)The article presents the reasons and method of changing the personal help for communication of a mute boy, Mateusz, and what were the results of these changes. Mateusz perfectly understands speech, has a broad knowledge ... -
Pomoce elektroniczne w komunikacji uczniów niemówiących z wieloraką niepełnosprawnością – studium przypadku Mikołaja i Andrzeja
(2012)The article presents the process of improving communication competencies of two mute students, advanced users of ACC – Mikołaj (12) and Andrzej (21) – who, due to their high intellectual potential and low motor skills, ... -
Technika planu dnia a różne cele edukacyjno-terapeutyczne w grupie przedszkolnej dla dzieci z poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się
(2012)Creating day, activity or session plans using spatial-tactile or graphical signs is one of the first techniques used in the process of learning augmentative and alternative communication (AAC). Usually discussed is its ... -
Wykorzystanie narzędzi: „Sprawdź, jak się porozumiewam” oraz „Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się” dr M. Grycman do konstruowania programów terapeutycznych dla dzieci niemówiących w praktyce terapeutycznej psychologa i logopedy
(2012)The article aims to familiarize the reader with the possibility of using the tools Sprawdź jak się porozumiewam (Check how I communicate) and Program wspomagania kompetencji komunikacyjnej dzieci z ciężkimi zaburzeniami ... -
Język socjalny a język literacki – odmienne procedury edukacji i strategie użycia. Diagnoza różnicowa osób niemówiących
(2012)Language is a part of communication and remains in constant relation with the structure of interpersonal relationships. The development of word meanings is one of the basic functions of a language (cognitive function). ... -
Wspieranie rodziców we wczesnym wspomaganiu rozwoju umiejętności komunikacyjnych ich dziecka
(2012)Supporting parents in developing their child’s ability to communicate stems directly from the fact that communication skills are developed in the family. Leaving a parent behind the door of a speech therapist’s office, ... -
Refleksje na temat AAC (Alternative Augmentative Communication) z punktu widzenia wykładowcy i praktyka logopedy
(2012)The article presents reflexions on the practical use of augmentative and alternative communication (AAC) in work/personal contacts with mute people. These considerations are a result of the authors’ contacts with mute ... -
Znaczenie wczesnej diagnozy odruchów oralnych i oddychania dla rozwoju mowy
(2012)The article is an attempt of presenting the variety of diagnostic influences in the area of early stimulation of the spheres which will condition the development of a child’s speech. The beginning of the process is an ... -
Zamojski model rozwiązań systemowych na rzecz osób niepełnosprawnych – od diagnozy po dorosłe życie
(2012)The article presents the Zamość model of system solutions of the care for disabled people from childhood to adulthood. It has been developed and inculcated by the Association of Help for Disabled Children Krok za krokiem ... -
Rozwijanie procesów poznawczych z wykorzystaniem metody integracji odruchów oraz gimnastyki umysłu w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ze sprzężoną niepełnosprawnością
(2012)The article discusses the following issues: 1. Diagnosis of the specific needs and developmental potential from the perspective of the developmental tasks (Wygotski, Havighurst). The employment of Munich Functional ... -
Grupa „Mamo odpocznij” jako przykład wspierania członków rodziny ucznia niepełnosprawnego
(2012)The establishment of a support group for mothers was a result of long-term contacts and work with families affected by disabilities. Observations have shown that mothers are particularly overloaded. Round-the-clock care, ...